Характеристика педагога додаткової освіти зразок
Існує відміну отримувати характеристики, зовсім інше складати. Коли приходив період бути прийнятим на роботу, або випадала удача зайняти відповідальну посаду. Сьогодні характеристики знову називають листами-рекомендаціями. В сучасних реаліях в діловій ужиток вкралось незвичне поняття як лист з рекомендацією. Ми знайшли шаблон, який залишить час видачі задовільного документа не змінять вимагали характеристику з прежднего місця навчання. В бутність СРСР рекомендацію заміняла звичайна характеристика. Майже всім доводилося стикатися з терміном як характеристика.
Представлення-характеристика на атестацію додаткової освіти
Людмила Миколаївна системно працює над розвитком своєї творчої індивідуальності, вона сприйнятлива до педагогічних інновацій, здатна адаптуватися в мінливій педагогічному середовищі. Дії педагога забезпечують ефективне вирішення професійно-педагогічних проблем і типових професійних завдань, що виникають в реальних ситуаціях педагогічної діяльності, вони спрямовані на створення дитячого згуртованого колективу через виховання працьовитості, посидючості, терплячості, взаємодопомоги і взаємовиручки.
Педагог володіє сучасними освітніми технологіями:
«Технологія інтеграції в освіту »(В.В.
Гузєєва). Педагог застосовує інтегровану форму занять, на яких навчаються використовують комп'ютерні інформаційні технології для складання ескізів, начерк, схем в процесі виконання поробок та виробів (наприклад: 3-D газет, листівок, візиток, бейджиків).
«Технологія колективного творчого виховання »(І.П. Іванов). Крилова Л.Н. використовує технологію співпраці дорослих і дітей на заняттях.
Прикладом може служити м'яка іграшка «Бичок на хмарі», яка стала переможцем в номінації «Приз глядацьких симпатій »на міському конкурсі «Тварини - символи східного гороскопу» (Спільна робота мами і дитини).
«Технологія проектної діяльності» (С.В. Глухів) Приклад - проект «Сайт школи», виконаний учнями, учнями 11 класу. Диплом I ступеня шкільної конференції шкільного наукового товариства «Ерудит».
«Інформаційні технології» (Е.С. Полат). На заняттях навчаються освоюють графічні редактори Paint, CorelDraw, Adobe Photoshop і текстовий редактор Word. Набуті навички роботи на персональному комп'ютері діти застосовують на конкурсах різних рівнів, демонструючи позитивні результати.
Крилова Л.М. володіє технологіями педагогічної діагностики (опитувань, індивідуальних і групових інтерв'ю), методичними прийомами, педагогічними засобами і постійно їх удосконалює. Проводить навчальні заняття, спираючись на досягнення в області методичної, педагогічної та психологічної наук, вікової психології та шкільної гігієни, а також сучасних інформаційних технологій.
Є членом Педагогічного клубу «Перше вересня» і Мережі творчих вчителів, активно використовує методичні ідеї інших викладачів, новинки методичної літератури та інших джерел інформації в області компетенції та методики викладання для побудови сучасних занять з учнями (Вихованцями, дітьми), таких як: заняття-фантазії, збори, ігри, фольклорні свята, психологічні практикуми. Забезпечує педагогічно обгрунтований вибір форм, засобів і методів роботи (навчання) виходячи з психофізіологічної та педагогічної доцільності.
З 2006 по 2010 рік педагог викладає елективні курси предпрофильного освіти учнів дев'ятих класів за своїми авторськими програмами (Напрямок: застосування декоративно-прикладної творчості в житті людини).
Педагог бере участь в розробці і реалізації освітніх програм, наприклад: «Програма гуртка шкільної газети «Школяр», «Застосування комп'ютерної графіки в декоративно-прикладному творчості ». Складає плани і програми занять, забезпечує їх виконання.
Організовує різні види діяльності учнів, орієнтуючись на їхні особи, здійснює розвиток мотивації їх пізнавальних інтересів, здібностей. Організовує самостійну діяльність учнів, вихованців, в тому числі дослідницьку, включає в навчальний процес проблемне навчання, здійснює зв'язок навчання з практикою, обговорює з учнями, вихованцями актуальні події сучасності.
Забезпечує і аналізує досягнення учнів, вихованців. Оцінює ефективність навчання, враховуючи оволодіння вміннями, розвиток досвіду творчої діяльності, пізнавального інтересу.
Надає особливу підтримку обдарованим і талановитим навчаються, вихованцям, а також навчаються, вихованцям, які мають відхилення в розвитку. Організовує участь учнів, вихованців у масових заходах.
Здійснює оціночно-ціннісну рефлексію допомогою підсумкових виставок і конкурсів.
Участь в конкурсах, вікторинах, проектах
- педагога (Додаток 1),
- вихованців (Додаток 2)
II. Інформаційна компетентність (ІК)
Однією з основних компетентностей на сучасному рівні розвитку освіти є інформаційна компетентність. Інформаційна компетентність Крилової Л.Н. проявляється в умінні технологічно мислити, в наявності аналітичних, проективних, прогностичних і рефлексивних умінь в засвоєнні та застосуванні інформації в педагогічної діяльності. Інформаційна компетентність є складовою частиною інформаційної, технологічної культурипедагога і виконує інтегративні функції, служить сполучною ланкою общепедагогических і спеціальних знань і умінь. Інформаційна компетентність педагогаформується наетапах вивчення комп'ютера, застосування інформаційних технологій як засобунавчання в процесі професійної діяльності та розглядається як одна з граней професійної зрілості. Аналіз педагогічної діяльності вчителя дозволяє виділити наступнірівні формування інформаційної компетентності:
1. Високий рівень користувача комп'ютером. Людмила Миколаївна в Досконало володіє програмами Microsoft Office версій 2000, 2003, 2007 і 2010 (Word, Excel, Access, Publish); графічними редакторами Paint, Adobe Photoshop і Adobe
ImageReady, Corel Draw, програмою презентації PowerPoint, Adobe Reader, Internet Explorer, Macromedia Flash MX, Windows Movie Maker, програмами-архіваторами Winrar і ??Zip, конструктором сайтів та іншими. На заняттях регулярно застосовує комп'ютерні та мультимедійні технології.
2. Високий рівень предметно-специфічних завдань на основі творчого, межпредметного підходу. Педагогом розроблені авторські програми предпрофильного освіти школярів: елективний курс за програмою презентації PowerPoint, елективний курс з комп'ютерної графіки, програму гуртка шкільної газети «Школяр»: «Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у видавничій діяльності школи »
1-ий та 2-ий рік навчання, стаття «Міжпредметні зв'язку - використання пакета Microsoft Office в школі », інтегрований урок «Стихійні лиха. Лавина »(ОБЖ, 7 клас), майстер-клас« Технологія створення векторного зображення в текстовому редакторі MS Word », які були опубліковані на сайті http://www.1september.ru і на електронних носіях (CD, DVD - дисках).
Редакцією журналу «Директор школи» випущений у продаж CD-диск «Профільне навчання» рубрика «Адміністративна робота в школі», на якому розміщені три авторські розробки елективних курсів: «Програма презентації PowerPoint», «Комп'ютерна графіка», «Як розвивати навички ділового спілкування ».
У газеті «Перше вересня» - Інформатика № 8 2006р. - Опублікована авторська (в співавторстві з Ісакової І.С.) стаття «Наш кабінет - Наша гордість ». Крилова Л.М. є членом Педагогічного клубу «Перше вересня», клубна карта № 100-453-220.
3. Високий рівень споживача інформації. За допомогою дистанційного освіти Людмила Миколаївна регулярно підвищує кваліфікацію. Підвищення кваліфікації за темами:
- 2010 рік - «Освітньо-професійна
самовизначення школярів в предпрофильной
підготовки та профільному навчанні ».
(Педагогічний університет «Перше вересня»
Москва), реєстраційний номер № 1003532200-21003;
- 2009 рік - «Застосування пакета вільного програмного забезпечення »- 72 години (НОУДПО «Інститут« Айті », Москва). Реєстраційний номер № 045466;
- 2008 рік - «Методика проведення уроків
образотворчого мистецтва по темі »
Декоративно-прикладне мистецтво в житті людини »(Педагогічний університет «Перше вересня» Москва). Реєстраційний номер № 290063-8003.
Педагог вміє здійснювати ефективний пошук в пошукових системах Internet необхідної інформації і її структурування. Адаптує інформацію до особливостям педагогічного процесу та дидактичним вимогам.
Формулює навчальну проблему різними інформаційно-комунікативними способами, професійними інструментами. Кваліфіковано працює з різними інформаційними ресурсами, вільно орієнтується в навігації необхідних сайтів, знає адреси цифрових освітніх ресурсів та енциклопедій, застосовуючи отриману інформацію в освітньому процесі.
Має власну добірку готових програмно-методичних комплексів, що дозволяють проектувати рішення педагогічних проблем і практичних завдань. Використовує автоматизоване робоче місце учителя, як в освітньому процесі, так і в веденні шкільної документації на електронних носіях. Людмила Миколаївна - член Мережі творчих вчителів Росії.
4. Високий рівень логічного функціонування і знання характеристик обладнання.
Під керівництвом педагога учні в 2007 році розробили і впровадили в мережу Інтернет сайт школи http://www.limbaschool.edusite.ru. Крилова Л.М. є керівником і адміністратором зазначеного сайту. З січня 2008 року відповідає за інформатизацію школи: забезпечує технічну підтримку та облік офісної техніки; щорічно складає Паспорт з інформатизації школи; відповідальної за доступу до мережі Інтернет та за запитами Управління освіти м Новий Уренгой, Департаменту освіти м Салехард, прокурорським запитам і т.д. надає звітність з використання ресурсів інтернет; курирує роботу з СБППО (Стандартний базовий пакет програмного забезпечення «Перша допомога 1.0» і «Перша допомога 2.0 »в рамках пріоритетного національного проекту «Освіта»)
Педагог повсюдно застосовує: створення професійно орієнтованих задач, педагогічних ситуацій на уроці, що створюють мотивацію оволодіння інформаційними технологіями; навчання за допомогою наочних моделей, засобів мультимедіа, Інтернет-ресурсів, стимулюючих процес формування ІК; виконання творчих проектівз урахуванням навчальної спеціалізації з використанням інформаційних технологій.
Вміє сама і навчає учнів: застосовувати інформаційні технології для демонстрації друкованихі графічних документів; використовувати інформаційні технології для демонстрації аудіо-та відеоматеріалів на уроці; створювати презентації; систематизувати і обробляти дані за допомогою таблиць і технологічних карт; будувати порівняльні таблиці і виявляти закономірності за допомогою комп'ютера; застосовувати інформаційні технології для моделювання процесів і об'єктів, виконання креслень та ескізів; використовувати комп'ютерне тестування; використовувати мережу Інтернет для вирішення педагогічних питань, збору інформації, участі в телеконференціях, доступу до наукових, педагогічних, методичних даними.
Інформаційна компетентність Крилової Людмили Миколаївни дозволяє широке використання комп'ютерної техніки, електронних варіантів навчальних матеріалів, навчальних програм, педагогічних технологій творчого характеру.
Педагог володіє необхідною підготовкою длякоректної диференціації можливостей учнів у навчальній групі в залежності від індивідуальних особливостей, мотивації, вікових та психологічних особливостей. Це призводить до активної участі в ІКТ-конкурсах і позитивним результатам творчих досягнень
- педагога (Додаток 3),
- оспітанніков (Додаток 4)
III. Комунікативна компетентність
Кваліфіковані дії педагога додаткової освіти - Крилової Людмили Миколаївни забезпечують ефективне конструювання прямого і зворотного зв'язку з співробітниками школи та соціуму. Людмила
Миколаївна комунікабельна, вона легко встановлює контакт з різновіковими учнями та їх батьками, з колегами по роботі. Вміє організувати їх спільну діяльність для досягнення певних соціально значущих цілей; уміє переконувати, аргументувати свою позицію; володіє ораторським мистецтвом, грамотністю усній і писемного мовлення, публічним представленням результатів своєї роботи, відбором адекватних форм і методів презентації.
Людмила Миколаївна володіє знаннями технологій діагностики причин конфліктних ситуацій, їх профілактики та шляхи вирішення конфліктів.
Для досягнення певних соціально значущих цілей Крилова Л.М. здійснює наступну спільну діяльність з вихованцями, їх батьками, та іншими співробітниками школи.
Результативність комунікативної компетентності педагога (Додаток 5).
Педагог регулярно бере участь в роботі педагогічних, методичних рад, об'єднань, інших формах методичної роботи. Бере активну участь у роботі по проведенню батьківських зборів, оздоровчих, виховних та інших заходів, передбачених освітньої програмою, в організації та проведенні методичної та консультативної допомоги батькам або особам, що їх замінюють, а також педагогічним працівникам у межах своєї компетенції.
Крилова Л.М. здійснює керівництво методичним об'єднанням:
- з 1 вересня 2003 по 31 серпня 2009 року - вчителів школи за технологією, музиці, образотворчого мистецтва та креслення;
- з 1 вересня 2009 по 30 травня 2010 року - педагогів додаткової освіти школи;
- з 01 вересня 2010 року у даний час -
педагогів додаткової освіти та
учителів технології, музики, образотворчого
мистецтва і креслення.
При виконанні обов'язків керівника методичного об'єднання поряд з виконанням, передбачених за посадою педагога додаткової освіти, здійснює координацію діяльності педагогів додаткової освіти, вчителів музики, технології, ІЗО і креслення, а також інших педагогічних працівників у проектуванні розвиваючої освітнього середовища освітньої установи. Надає методичну допомогу педагогам, сприяє узагальненню передового їх педагогічного досвіду та підвищенню кваліфікації, розвитку їх творчих ініціатив.
Публічні виступи (Додаток 6):
IV. Правова компетентність
Для вирішення відповідних професійних задач у професійній діяльності Крилова Людмила Миколаївна ефективно використовує законодавчі та інші нормативні правові документи органів влади. Педагог знає Конституцію України; законодавство Україна в галузі освіти; пріоритетні напрямки розвитку освітньої системи Російської Федерації. Володіє правовими основами функціонування розвитку системи загальної освіти, працює відповідно до закону України «Про освіту», Конвенції про права дитини, наказам Міністерства освіти, адміністрації м Новий Уренгой, Статуту загальноосвітнього закладу, інших нормативних актів з організації навчально-виховного процесу.
Людмила Миколаївна - кваліфікований фахівець, що знає основи загальнотеоретичних дисциплін в обсязі, необхідному для вирішення педагогічних, науково-методичних і організаційно-управлінських завдань; педагогіку, психологію, вікову фізіологію; шкільну гігієну; специфіку розвитку інтересів і потреб учнів, основи їх творчої діяльності; зміст навчальної програми, методику і організацію додаткового освіти дітей, можливості; основи наукової організації праці; нормативні документи по питань навчання і виховання дітей та молоді; основи екології, економіки, соціології; трудове законодавство; правила внутрішнього трудового розпорядку освітнього закладу; правила з охорони праці та пожежної безпеки.
Директор МОУ СЗШ № 9 С.Н. Демидова
Ознайомлена: _____________________ _______________________________ дата підпис
Педагог додаткової освіти: анатомія професійної діяльності
Музикант грав на скрипці, я в очі йому дивився,
Я не те щоб цікавився - я по небу летів.
Я не те щоб від нудьги, я сподівався зрозуміти,
Як уміють ці руки ці звуки витягати
Б. Окуджава
Спостереження за тенденціями розвитку додаткової освіти де-тей в останні роки призводить до суперечливих почуттів. За різними прикметами відчувається, що люди, які формують державну освітню політику, не в повній мірі розуміють ту роль, яку відіграють установи додаткової освіти. Почасти сформована ситуація результат недостатньої пропаганди досягнень системи позашкільного виховання, крім того уявлення про норми діяльності педагогів-позашкільників створюють враження неконкретности, а часом і примітив-ності вирішуваних ними професійних завдань.
Саме тому слід зробити спробу розкласти і розібрати роботу педагога додаткової освіти, що називається по кісточках, щоб якомога менше займатися патологоанатома.
СЕРЕД АКУЛ І альбатрос
МРІЯВ СТОЯТИ ОН НА БОРТІ
Він заспівав би під скрипку про скрип старих щогл,
Про боцмана - злий собаку.
А маленький, злий, самотній скрипаль
Грав би на скрипці - і плакав ...
М. Кочетков
Педагог додаткової освіти явище достатнє противоре-чівое. З одного боку це - дилетант, який одержує гроші за те, що разом зі школярами реалізує свою пристрасть до якого-небудь заняття, при цьому, де закінчуються рамки професійної діяльності і починаються гра-ниці хобі найчастіше визначити дуже важко.
У масовій практиці справа ускладнюється імпліцитним дилетантством, вузів і сузов, де готують педаго-гов додаткової освіти можна перелічити по пальцях. Правда, се-годні в стандартах бакалаврів «Педагогічної освіти» введений про-філь – «Додаткова освіта». Однак при найбільш оптимістичному прогнозі, перші бакалаври відповідного профілю прийдуть до установ через п'ять років.
Ще одне протиріччя в діяльності педагога додаткової обра-тання полягає в тому, що він повинен бути фанатиком двох речей: того світу занять, в яке він вводить дітей та світу виховання дітей. Вимога фа-натічності або повного ентузіазму пояснюється тим, що без цього понад-нормативного ставлення до занять неможливо заразити учнів цією практикою.
Педагог додаткової освіти повинен горіти, усвідомлюючи те, що сам він в цій діяльності вже не відбудеться. Добре ще спортив-ним тренерам, у яких було спортивне минуле.
А як бути тим, у кого гучних перемог не було, а відносини серед приятелів – фахівців може бути іронічним: «Ось у самого не вийшло, адже нічого сам не добився, а він з малечею возитися! Перед дітьми гоголем ходить, самостверджується!».
І звичайно потрібно бути пристрасним ентузіастом, щоб всього себе отда-вати вирішення складної задачі ввести вихованця в особливий світ тих чи інших занять, вгадати талановитого і допомогти працьовитому. Одного разу мені довелося пояснювати чудовому педагогу-хореографу – викладачеві училища культури, що таке заняття в системі додаткової освітньої-ня. Його відкрите заняття було грамотним, правильним, чітким, але в ньому не було тієї привабливості і уявної простоти, яка так мобілізує на зусилля, на подолання, не було і ситуацій творчого куражу (джаз-вого свінгу), коли видається індульгенція на творчість і душа воспаряет куди в захмарні дали і т.д. і т.п.
Суперечливість професійної діяльності педагога додаткового-ного освіти дітей усвідомлювалася досить давно. Уже в 2001 Л.В.Іванова запропонувала варіант оптимізації діяльності педагога систе-ми додаткової освіти, а Л.Ю.Круглова у своєму дослідженні запропонувала підхід до модернізації професійної діяльності педаго-гов додаткової освіти. Але й оптимізація (вибір найкращого в даних умовах варіанту) і модернізація (осучаснення) діяльності педагога додаткової освіти можуть здійснюватися тільки після того, як ми систематизуємо і приймемо наші уявлення в якості початкової схеми.
Не можна сказати, що ми намагаємося відкрити Америку – взявши на себе Окаян-ство, розкрити сутнісні схеми діяльності педагогів додаткової освіти, у вітчизняній педагогіці є чимало цікавих розробити конструкцію струм. Наприклад, С.Б. Серякова досліджувала формування психолого-педагогічної компетентності педагога додаткової освіти. І все ж не вступаючи в дискусію з вищеназваними авторами, запропонуємо плід роздумів і обговорень з педагогами та управлінцями.
І НАМИ КЕРУЄ Провидіння
І нами управляє Провидіння,
хоч ниточок і прихована череда ...
Але як схожі ми! Ось збіг! ..
Не спокушайтеся волею, панове!
Б.Окуджава
Намалюємо кілька фантастичну картину в дусі кінофільмів про майбутнє: Масова практика додаткової освіти дітей сама, як великий організм, випробовуючи на собі різні зовнішні впливи, пінно сама вдосконалюється, відмирають менш ефективні різновиди позашкільного виховання, а найбільш адекватні виживають і розвиваються і тиражується. Правда ця глобальна соціальна і культурна самооргані-зація чимось підживлюються.
Є припущення, що вічний двигун са-самоорганізації приводиться в дію іншим вічним двигуном – воспро-изводством людини і суспільства. Об'єктивна необхідність відтворити в новому поколінні лікарів і військових, артистів і вчених, робітників і інженерії-рів, самодіяльних співаків і музикантів, туристів і запускає незримі нитки, і педагоги-позашкільники підкоряючись невидимій силі начебто самі ви-біра чим займатимуться. А, насправді, вибір педагогом профілю являє собою суб'єктивне відображення взаємозв'язку кількох момен-тів:
- чим хочеться займатися самому педагогу (наявність інтересу),
- що добре у педагога виходить (наявність здібностей),
- що приваблює сучасних дітей, підлітків, молодь (популяр-ність),
- що визнається суспільством соціально прийнятним і навіть цінним (со-циальная адекватність).
Одного разу мене зацікавило питання, чому одна моя знайома стала керівником клубу юних моряків. Ніяких видимих ??передумов для цього я не спостерігав. І ось одного разу прочитав її інтерв'ю одному з изда-ний і дуже здивувався.
Виявляється, що і батько і старший брат моєї знайомої були моряками, для Костроми, міста м'яко кажучи, дещо віддаленого від світового океану, це вельми показово.
МАТЕРИНСЬКА ПЛАТА ІДЕЙ
Задумаюся знову і, як найнятий, життя витлумачую
І знову приходжу до неможливості витлумачити.
Є. Євтушенко
Перш ніж, сформулювати характеристики діяльності педагога до-додаткового освіти визначимося в теоретичних підставах.
Перша підстава - діяльність педагога додаткової освітньої-ня, як і педагогічна діяльність взагалі є управлінською, ре-гулірующей взаємодія між учнями і батьками, учнями та педагогами, що інтегрує та координуючою виховні впливу різних соціальних інститутів (Н.В. Кузьміна М.І. Рожков , Л.Ф.Спірін, Р.Х.Шакуров і багато інших).
Друга підстава - для вирішення педагогічних задач у навколишньому педагога середовищі є можливості – потенціали, іншими словами – ре-сурси. Ресурсний підхід, пов'язаний з ім'ям професора Вищої школи бізнесу Мічиганського університету Б.Вернефілда (Wernerfeld, 1984), сьогодні розробляється в психології, економіці, соціології.
Психолог Тетяна Петрівна Зінченко пише, що ресурсний підхід передбачає «об'єк-єднання в рамках єдиної мови опису уявлень про обмеженість можливостей людини як суб'єкта діяльності і шляхів подолання цієї обмеженості допомогою обмінних відносин, дозволяє знайти вирішення низки актуальних науково-практичних задач» . В останні роки ідеї ресурсного підходу стали активно експлуатуватися в педагогіці (Б.В.Купріянов, В.М.Лізінскій, С.Д. Поляков).
Ключова ідея ресурсного підходу В.М. Лізінскій, виглядає так «в основі ресурсного підходу лежить принцип відповідності завдань наявним і необхідним ресурсам, без яких вирішення завдань стає профанацією» . Зупинимося на некото-рих положеннях ресурсного підходу до діяльності педагога дополнитель-ного освіти.
Насамперед: сутність діяльності педагога додаткової обра-тання полягає в управлінні можливостями дитячо-підліткового об'єк-єднання установи додаткової освіти та навколишнього середовища для реалізації програми додаткової освіти по відношенню до кожного учня.
Можливості існують у двох станах: стан спокою –як ре-зерв та актуального стану, коли можливість виступає як засіб, іншими словами, для реалізації можливості необхідно додаткові дії – актуалізація (приведення в дієве стан). Можливості мають просторове розташування, можливості діяльності педагога додаткової освіти просторово знаходяться або всередині, або поза установи ДОД, особливе місце займають можливості самого вос-пітанніка.
Можливості мають власну логіку існування (час суще-ствования). Скажімо освітні можливості дітей – що беруть участь в програмі додаткової освіти можуть розвиватися від року до року, у вихованців з'являється досвід самоорганізації.
Органи учнівського са-дування об'єктивно є ресурсом для педагога додаткової освіти. Для вирішення тієї чи іншої задачі може відчуватися брак можливостей (обмеженість ресурсів). Можливості можуть реалізови-тися, залучатися, розвиватися – нарощуватися, брак можливостей може компенсуватися.
У цьому зв'язку для створення повної картини професійної діяль-ності педагога додаткової освіти необхідно висвітлити кілька елементів:
- сфери відповідальності (для чого використовуються можливості),
- помічники, додаткові відомості, схеми ефективного вирішення завдань, матеріальні засоби та умови, суспільно-професійна ре-путація педагога (можливості як такі),
- діти, педагоги, батьки, адміністрація установи, природна і культурна середовища (володарі і розпорядники можливостей),
- статус, позиція, очікування, інтереси дітей, батьків, характеристики навколишнього середовища (властивості, від яких залежать перелік і обсяги воз-можностей),
- діагностика, цілепокладання, планування, організація, аналіз - етапи педагогічної діяльності (кроки з використання можливостей).
ПІРАМІДА отвественности
Солдати, тисячоліття дивляться на вас
з вершин цих пірамід
Наполеон
Нам видається, що сфери відповідальності педагога додаткового-ного освіти можна зобразити у вигляді послідовних рівнів, перш трьох базових:
- відповідальність за життя і здоров'я вихованців – створення без-небезпечних умов життєдіяльності для дитини та дитячо-підліткового колективу,
- відповідальність за емоційне благополуччя кожного вихованця – формування сприятливого психологічного клімату в дитячо-підліткових об'єднаннях,
- відповідальність за включення кожного вихованця в колективну життєдіяльність – організація колективної життєдіяльності так, що-б у дітей та підлітків виникали мотиви участі.
Далі представляється важливо позначити ще два рівня профессио-нальної відповідальності:
- забезпечити реалізацію цілей і завдань додаткової освітньої програми (орієнтація вихованця на ключові соціокультурні цінно-сті, формування у підлітків сукупності способів вирішувати відповід-ціалу завдання в практичній діяльності та спілкуванні з оточуючими, навчанні, інтеграція випускників у соціально-професійні та Досу-говие співтовариства) ,
- сприяти вихованцю у самовизначенні спочатку переважно-ственно по відношенню до дитячого об'єднанню, потім по відношенню до освоюваної практичної діяльності, і нарешті по відношенню до професії-сии, хобі, стилю життя, життєвим сенсів.
Зупинимося на деталях детальніше.
Відповідальність за життя та здоров'я вихованців в установах додаткової освіти виглядає досить яскраво. Тут і робота з різними небезпечними інструментами, станками, контакт з електроприладу-ми.
У ряді додаткових освітніх програм для підлітків передбачені досить відчутні навантаження (спортивні секції, військово-патріотичні об'єднання). На жаль, незважаючи на наявну ін-формацію про перевантаження дітей в освітніх установах, в реальності ці факти враховуються недостатньо.
З одного боку педагог –позашкільник завжди наллє дитині чай, пригостить печивом, цукерками, одна-ко, всі ці дії сприймаються як життєва, а не професійна турбота. Істотні ризики для життя і здоров'я дітей створюють походи, експедиції, тому педагоги додаткової освіти досить це-ленаправленность працюють з навчання дітей та підлітків техніці безопас-ності.
Забезпечення емоційного благополуччя кожного вихованця – рідко усвідомлюється педагогом додаткової освіти в якості спеці-альної завдання професійної діяльності, швидше підтримка благопр-ятного психологічного клімату в дитячо-підліткових об'єднаннях здійснюється стихійно і інтуїтивно. Не повною мірою педагоги готові до виникнення проблем, обумовлених циклами групової динаміки. Цикли групової динаміки позашкільної підліткового об'єднання по-дробно описані (В.І.Ланцберг, М.Б.Кордонскій), існує також спроба формулювання методичних рекомендацій по педагогічному опору-водінню групової динаміки.
Специфіка позашкільної роботи полягає в тому, що «за» і «проти» пе-педагога додаткової освіти діти «голосують ногами», Тобто якщо педагогу не вистачає привабливості, групи у нього не набираються, а, сле-послідовно, адміністрація змушена буде з ним попрощатися. До школь-ному вчителю дітей призводить загальна соціальна і культурна заданість – кожна дитина шкільного віку має ходити в школу.
Саме Поет-му два завдання в роботі педагога додаткової освіти визначають всі або майже всі – організація колективної життєдіяльності та вклю-чення в неї кожного вихованця. Сьогодні, серед слів, що стали популяр-ними, міцне місце займає поняття «уклад дитячо-підліткового об'єк-єднання».
Поняття життєдіяльність, здається нам не менш виразник-ним. однак, мода, є мода. У будь-якому випадку, використовуючи той чи інший тер-мін, для практика важливо, що за всією цією красою ховається. Пропонуємо на основі робіт А.В. Мудрика, Л.І.
Новікової, Н.Л. Селіванової, сліду-ющую схему життя дитячо-підліткового об'єднання, що розділяється умовах а-но на кілька планів:
- індивідуально-групової план (люди і групи, що становлять об'єк-єднання),
- ціннісно-смисловий план (цінності колективного життя і ключові смисли учасників),
- функціонально-цільовий план (цілі колективної предметної діяль-ності, функції колективу для кожного учасника),
- змістовний план (зміст занять, набір ієрархія спілкування, спорту, гри, праці, естетичних занять, пізнання),
- знаково-символічний план (візуальні, словесні, музичні, предметні символи, ритуали),
- організаційний план (сезонність, річної та програмний цикл життя колективу).
Одна високопорядкових сфер відповідальності педагога додатково-го освіти орієнтація вихованця на ті чи інші соціокультурні цінності, формування у підлітків сукупності способів вирішувати соот-ветствующие завдання в практичній діяльності та спілкуванні з навколишнього природ-ми, навчанні, інтеграція випускників у соціально-професійні та до-суговие співтовариства. Звичайно, певною мірою, ці цілі реалізуються автоматично, навіть якщо педагог, займається тим, що забезпечує життя – здоров'я, позитивний мікроклімат, організують колективну жит-недеятельность і включає в неї вихованців. Більше, того, нам представ-ляется, що якщо три названі сфери відповідальності не забезпечені, ника-кі інші результати не мають сенсу.
Мабуть, найскладнішою сферою відповідальності для педагога додат-нительного освіти є сприяння підліткам у самовизначенні. Дане твердження прописано в Типовому положенні про заснування до-додаткового освіти дітей: «забезпечення необхідних умов для … професійного самовизначення» (Загальні положення. П. 2).
Існуючий стан речей не тільки не сприяє самоопр-діленню школярів, які відвідують установи допобразованія, а навпаки. Для схоронності контингенту відвідують заняття педагог не тільки не провокує самовизначення, а навпаки всіляко йому перешкоджає. Інакше, якщо дитина почне сумніватися, виникне ризик, значного зменшення числа навчаються
.ТОВАРИШ ИБН, як тебе звати?
Тут я зрозумів: це джин, він адже може багато чого,
Адже він може мені сказати: миттю озолочу.
В. Висоцький
Позначивши сфери професійної відповідальності педагога додаткового-ного освіти, спробуємо уявити, як ці сфери реалізуються на практиці.
Зупинимося докладніше на можливостях професійної діяль-ності педагога додаткової освіти.
Головна можливість криється в самій дитині, дітях. Розгледіти цей індивідуальний потенціал - ось дар великого педагога додаткового об-разования, створити умови для реалізації особистісного ресурсу дитини.
Показово як про свій потенціал розповідають відомі відбулися люди: «Вдома нічого допомагає стати музикантом не було. Брат і сестра ставилися до моїх занять не особливо радісно. Коли я посту-пив у вчили¬галі, мені було куплено піаніно ...
Уяви собі: дві маленькі кімнати. В одній батько, який працює, а в іншій, маленькій, – ми з братом і сестрою, та ще піаніно ... Підтримки в будинку в таких обмежених умовах я не відчував.
Я відчував її у свого педагога в училище – Василя Шатернікова. Правда, не тому, що я складав, а то¬му, що грав. До моїх композиторським дослідам він ставився вкрай крити¬тично. ... Стосовно моїх занять музикою все було абсолютно поза логікою і гарантій.
...Значить, щось вирішальне було в мені самому, що – не знаю. Не було му-зикальной середовища – ні серед знайомих, ні серед сусідів» .
Звичайно, значимий володар можливостей для реалізації додаткового-тельной освітньої програми є сам педагог. Можливості пе-педагога забезпечуються його особистісно-професійною позицією, спосіб-ності, досвід професійної діяльності.
Особистісно-професійна позиція являє собою відношення до себе як суб'єкту педагогічної діяльності, спрямованої на учасників дитячо-підліткового об'єднаннями-ня, ставлення до власних можливостей і перспективам в названому поле діяльності. Ключовий момент у професійній позиції педагога додаткової освіти (ПДС) - готовність у реалізації програми докладати зусиль дещо більше, ніж прийнято.
Одна з реальних проблем полягає в тому, що в професійно-педагогічної позиції даної категорії педагогів існують суперечності. Так як, проблема з профес-сійної статусом заважає людям ототожнювати себе з педагогами до-додаткового освіти, вони себе позиціонують як фахівці, ма-стера в якійсь практичній сфері (художники, режисери, туристи т.д.), рідше як спортивний тренер, викладач музики або дизайну).
З прямим пред'явленням себе як педагога у ПДО є істотні труднощі, в кращому випадку позиція вибудовується так – «навчити підлітків що-небудь робити). При цьому за дужками залишається що потім з цими знаннями і умени-ями вихованець буде робити, навіщо саме цій дитині витрачати час і сили на освоєння тієї чи іншої предметної області.
В рамках теорії соціального навчання особистісно-професійна позиція може бути визначена за допомогою локусу контролю. Інтернальний локус контролю являє собою найбільш продуктивне ставлення до себе, власним перспективам і виражається в розгляді себе як джерела успіхів і невдач свого життя.
В екстернальний варіанті відповідальність за перемоги і поразки покладається на життєві обставини, тому індивід відмовляється від активного протистояння труднощам, що і може привести до поглиблення особистісної проблеми. Коли педагог до-додаткового освіти проявляє екстернальну позицію то фактором незалежних обставин виправдовується формальне ставлення до виконан-нению своїх обов'язків тільки в тому напрямку, який зручно і не затратно.
Практично ставлять під питання можливість ефективної роботи педа-гога додаткової освіти такі прояв позиції як «личност-но-професійний інфантилізм» і «особистісно-професійне утриманство». Особистісно-професійний інфантилізм – специфиче-ське ставлення до оточуючих, що характеризується проявом емоціо-нальної нестійкості, незрілості суджень, примхливістю і подчиненно-стю.
Иждивенческая позиція в даному контексті розглядається як спе-цифические відношення одного індивіда до іншого суб'єкта (соціальному інституту), як до утримувачу, що дозволяє жити за його рахунок (безвозмезд-ному джерелу ресурсів для реалізації власних потреб та потреб). З точки зору трансактного аналізу, і в тому і в іншому випадку індивід відображає власне «Я» в якості «Дитину» (Слабкого, беззахисного, нездатного протистояти труднощам), а образ іншого може бути названий «Батьком» (Сильним, мудрим, здатним забезпечити комфорт, захист і інш.). Виходом з даної ситуації є переведення індивіда в позицію «Я – Дорослий», Яка виявляється у відповідальності, самостійності, ре-флексівності.
Ось як про особистісно-професійної позиції педагога дополнитель-ного освіти з далекого містечка Пищуг, пише журналіст Е.Куценко: «приїхав мічман медичної служби Юрій Кокоулін, відслуживши на флоті. Влаштувався на роботу.
І замість того щоб після трудового дня лежати на дивані, йде ввечері в школу на заняття клубу. Про земляка-адмірала розповідає, про історію флоту, атрибутику, про те, як змінювалася флотська форма, вчить хлопців в'язати морські вузли.
Клуб, як і інші фор-ми додаткової освіти, хороший тим, що приходять хлопці тільки за бажанням. Не кожен професійний педагог витримує таке випробування. Сюди – приходять.
Спочатку потрібно пройти випробувальний термін, перевірити себе, якщо відчуваєш, що хочеш залишитися, отримуєш форму, справжню морську форму. Для хлопчаків (в клубі хлопці з першого по пя-тий клас) це дуже важливо.
Вони навіть не йдуть на заняття відразу після уро-ков, а відправляються додому, переодягаються і знову повертаються до школи. І все містечко бачить, як вони йдуть.
А одного разу невгамовний керівник клубу організував зліт моряків-підводників з чотирьох найближчих обла-стей, запросив хлопців з річкового училища, дитячі морські клуби з сусід-ніх міст (один, в Шарье, виник з його ж подачі). І хлопці йшли разом з дорослими як на справжньому параді. Їм здорово пощастило: дорослий увле-ченний людина возиться з ними, розповідає про море, про сьогодення чоловік-ському братстві, про героїв і битвах…» .
Здібності та рівень їх розвитку. Здібності, традиційно поні-маються як властивості, що визначають успішність будь-якої діяльності. Кожна людина при народженні отримує задатки, від яких залежить мож-ливість розвитку здібностей.
Для педагога додаткової освіти досить бажано володіти здібностями в тій практичній сфері, тій, куди він вводить своїх вихованців, однак, можливі виключення.
Досвід роботи педагога додаткової освіти. Наявність досвіду роботи класного керівника означає, що в його свідомості закарбувалися способи вирішення професійно-педагогічних задач, які показали свою прийнятність, як в плані безпосередньої утилітарної ефектив-ності, так і в плані оптимального впливу на систему відносин учнів один з одним і з іншими учасниками життєдіяльності школи.
Наявність у класного керівника досвіду дозволяє орієнтуватися в різних си-туациях, чинниками, що забезпечують необхідний обсяг досвіду є тривалість виконання відповідних обов'язків і профессиональ-но-педагогічна рефлексія. Якість висновків, зроблених педагогом в різних ситуаціях обумовлено здоровим глуздом (здатністю зважено-но, толково, розважливо мислити і приймати рішення адекватні ситу-ації).
Хоча тут є деякі особливі випадки, коли педагог у сфері колективної діяльності свого клубу повністю покладався на хлопців, ко -торие привезли з тематичної табірної зміни захопленість і початкові уявлення про цікавий занятті. Інна М., так звуть педагога вчилася рольовим іграм у своїх вихованців, разом з ними просувалася до ма-стерства.
Одним з очевидних ресурсів є – помічники, ті на кого педа-гог може перекласти частину обов'язків і завдяки кому зробити свою ра-боту з дітьми, які відвідують заняття більш інтенсивними, індивідуально орієнтованими. В якості помічником можуть виступати фахівці та педагоги закладів освіти, культури та спорту, викладачі засно-ганізацій початкової, середньої та вищої професійної освіти, самі учні (найбільш активні, авторитетні, здібні й т.д.).
Якщо запитати педагога додаткової освіти для чого він привертає по-помічників, то, швидше за все, відповідь буде про те, що та чи інша людина або група полегшують організацію тих чи інших занять. Свідомо педагог не пов'язує помічників з рішенням професійних завдань, і тому часто не обдумано і не цілком доцільно вдається до використан-ню можливостей оточуючих. В рідкісних випадках педагог усвідомлює ра-циональность домовленостей з можливими помічниками, побудованими на взаємну користь.
Ще один ресурс це - додаткові відомості, інформованість. Причому корисною виявляється інформація, необхідна педагогу для при-йняття правильних рішень, підготовки і проведення заходів, тобто інформаційні ресурси представляють собою інформацію про дітей, про со-триманні освіти, її організації та методиці.
Одним з важливих ресурсів у роботі педагога додаткової образо-вання є наявність необхідних матеріальних засобів і умов - можливості приміщень, обладнання та матеріалів для здійснення за-нятий, передбачених програмою додаткової освіти.
Успіх професійної діяльності педагога додаткової обра-тання залежить від додаткової освітньої програми. По-перше, сама по собі програма дає педагогу право на роботу, грамотна і слушна програма створює значні можливості для розвитку і цен-ностной орієнтації підлітків.
Програма дозволяє організовувати – об'єднати, залучати і використовувати різні можливості. Зокрема програма допоможе розрахувати будь помічників залучити, коли і як, ка-кі знадобляться матеріальні можливості та фінансові ресурси.
Великі можливості для реалізації програми додаткової со-здают інтереси представників навколишнього середовища (учнів, батьків, шкільних вчителів і ін.). Про це явище бажано мати більш і менш певне уявлення.
Тут можливий тільки один вихід - целена-Правління вивчення. Педагогу у вивченні інтересів потрібен помічник – психолог, методист або просто підготовлений в цій області педагог. З психологами, правда, трапляються казуси.
Чекають його як місію, а його диагно-стики як панацею: «Ось прийде психолог і пояснить нам що робити!». одна-ко, на ділі часто буває так, після тривалої і складної діагностики, пси-холог довго розповідає дві речі, одні абсолютно не зрозумілі, а інші зовсім очевидні.
Про джерела отримання ресурсів красномовно свідчить інте-РЕКН приклад зі спогадів відомого футболіста Пеле: «мер Бауру вирішив заснувати турнір для таких маленьких клубів, як наш. Хлопці з «Сеті де Сетембру» відчайдушно хотіли брати участь і виграти, але не могли придумати, як обійти правило, згідно з яким у всіх команд повинна була бути відповідна взуття – ми все ще грали босоніж.
Порятунок прибуло в особі Зе Лейте, місцевого торговця, який добре знав усіх нас, тому що в команді грали троє його синів. Він обіцяв дістати нам бутси. І ми почали тренуватися – трудилися як каторжні.
Ми навіть дійшли до фіналу, …. Чудовий день, який назавжди осту-нется зі мною – … в цей день вперше я почув, як уболівальники хором скандують: «Пеле! Пеле!»
Соціальний і професійний статус педагога додаткового об-разования займають особливе місце серед можливостей здійснення про-грами додаткової освіти – насправді це відношення, сте-пень довіри з боку батьків, адміністрації освітнього засно-ждения, місцевого співтовариства виступає як шлюзів, ктор або перешкоджає, або сприяють передачі фінансових, матеріальних ресур-сов, активізують добровільних помічників. В цьому сенсі слід під-черкнути необхідність цілеспрямованої реклами роботи дитячо-підліткового об'єднання, громадська думка потрібно налаштовувати, фор-рмувати бренд. В цьому випадку, досить часом натяку і витратна завдання вирішується.
У сучасній педагогічній реальності всім розсудливим людям необхідно турбуватися тим як створити та підтримувати репутацію пе-педагога додаткової освіти. В даному випадку під профессиональ-ной репутацією слід розуміти (від латин. Reputatio, рахунок, числення) зі ставши загальну думку про переваги чи недоліки профессиональ-ної діяльності.
ВАЖЛИВИЙ КОЖЕН КРОК
А куди наш наступний крок?
Страшно, якщо ми зробимо крок не так
Нехай нам усім Шагала
Так як годиться
Є.Євтушенко
Діяльність педагога додаткової освіти в рамках запропонованого-женной схеми виглядає так:
- діагностика актуальних завдань і можливостей їх вирішення, реалистич-ве цілепокладання (інвентаризація під цільові орієнтири наявних можливостей і ресурсів, залучення яких можливо),
- планування роботи з тими, хто володіє і розпоряджається можливо-стями, роботи по активізації властивостей створюють можливості, створення ресурсного потенціалу для здійснення цільових орієнтирів,
- залучення можливостей для реалізації всіх сфер відповідальності (оперативна інвентаризація наявних можливостей, підтримка в суб'єктів незалежно єктах та об'єктах навколишнього середовища характеристик, що створюють нові мож-ливості та сприяння реалізації ресурсів),
- аналіз отриманих результатів і реалізованих можливостей, при-залучених ресурсів та оцінка перспектив розвитку можливостей вихований-ників, використання свого власного потенціалу і ресурсів окружаю-щей середовища.
Спробуємо намалювати перший етап діяльності педагога додаткового-ного освіти. Визначення в якості початкового кроку роботи вчителя - вихователя психолого-педагогічної діагностики явище чи не тривіальне, однак, що діагностувати?
Які рамки діагностики, думається, тут є одна таємниця. На етапі розробки програми педагог – позашкільник вже сформулював передбачуваний результат, в даному слу-чаї цей еталон-орієнтир не є метою в повному сенсі.
Але саме завдяки еталону – орієнтиру можливо побудувати діагностику, яка відповість на питання на якому рівні по відношенню до орієнтиру перебувають учасники дитячо-підліткового об'єднання. Саме звідси й виникає формулювання мети (цілепокладання) – яка відмінність між тим, на що ори-ентіруемся і тим, що на даний момент можна констатувати буде, пре-засвоєно в ході реалізації додаткової освітньої програми.
Тут знімається одна з серйозних нестиковок в роботі педагога допобразо-вання, яку практики формулюють так: як можна сформулювати цілі не бачачи дітей? І все ж для завершення цілепокладання бракує ще однієї дії – співвіднести сформульовану мету з наявними можливо-стями. Чи вистачить ресурсів на те, що суттєво наблизитися до цільового орієнтиру програми допобразованія.
Другий етап – планування, начебто настільки ж тривіальний, як і діа-гностика в запропонованій схемі в плануванні крім, відбору змісту та форм організації колективної життєдіяльності, формування укладу життя дитячо-підліткового об'єднання, що не менш важливо визначити які і чиї можливості будуть залучені в освітній процес. Доцільність-різно в додатковій освітній програмі відобразити логіку реалі-зації сфер відповідальності, а в календарних планах - зріз по всіх сферах відповідальності на чверть.
Третій етап професійної діяльності педагога додатково-го освіти являє собою практичне здійснення програми. У цій роботі педагогу необхідно підключати всіх володарів можливо-стей: вихованців, колег, батьків, фахівців.
Думається, що при цьому надзвичайно важливо, підтримувати у всіх перерахованих суб'єктів значимість їхньої участі в реалізації програми, тут необхідний великий обсяг організаційної роботи. Педагогу важливо розрахувати власні можливості, координація потенціалів навколишнього дитячо-підліткового об'єднання середовища також вимагає відчутних зусиль.
Останній етап в циклі педагогічного управління можливостями - аналіз отриманих результатів і реалізованих можливостей. До жалкую-нію, доводиться визнати, що масовий педагог додаткової освітньої-ня відчуває великі труднощі при здійсненні аналізу.
Думається, важливим ресурсом для вирішення цього завдання мають методисти, керуй-ки відділів, заступники керівника установи допобразованія. Нам видається, що при аналізі доцільно оцінити те як залучалися і розвивалися можливості дітей, самого педагога, навколишнього середовища для реалізації цільових орієнтирів додаткової освітньої програм-ми.
Список літератури
Голованов, В.П. Методика і технологія роботи педагога дополнитель-ного освіти: навч. посібник для студентів закладів середовищ. проф. об-разования. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2004. - 239 с.
Соціальне виховання в установах додаткової освіти дітей: навч. посібник для студ. пед. вузів / Б.В. Купріянов, Е.А. Саліна, Н.Г. Крилова, О.В.
Міновская; Под ред. А.В. Мудрика.– М .: Видавничий центр «Академія», 2004.– 240с.
Фришман, І.І. Методика роботи педагога додаткової освітньої-ня: Учеб. посібник для студентів вищих. пед. навч. закладів / І.І. Фріш-ман. - М.: Academia, 2001. - 158 с.
Перекладено:
http://festival.1september.ru, http://www.dopedu.ru
Інші зразки характеристик
03 грудня 2024 року
Вас может заинтересовать
Алименты
Все что касается алиментных обязанностей. Подробнее
Заяви з сімейних проблем
Кожен хто зустрічався з сімейними позовами знає, як не приємно цим займатися і скільки нервів і грошей це забирає. Доброю допомогою є коли вчасно знайдеться конкретний зразок необхідного документа, який підходить під Вашу ситуацію. Брак и семьяСпадщина і її розділ
Вступ у права успадкування часто проходить з несподіваними труднощами. Прийняття спадщини за заповітом і законом має відмінності за своїм механізмом. Шаблони позовів, за зверненнями пов'язаних з вступом у права успадкування. НаследствоБудинок і право користування
Шаблони позовів у цивільних справах, щодо житла. Право на житло включає в себе право проживання володіння користування. Тут розгорається багато розбіжностей і суперечок. Є різниця між власністю іарендой. На цьому ж грунті розгораються позови по розділу особового рахунку та визначення порядку користування квартирою. Зразки позовних заяв допоможуть зрозуміти які саме вимоги потрібно вказувати в позовній заяві до суду. Жилищное правоПозови з відшкодування шкоди
Буває, що нашим речам завдають шкоди. Шкода буває нематеріальний, матеріальний. Визначається це судячи по відсутності-наявності вини умислу, необережності. Залежно від наявності-відсутності з'являється обов'язок компенсувати завдану шкоду. І громадянин, чиїй власності заподіяно шкоду вимагає її відшкодування. Биті машини, збиток неповнолітнім та інше Возмещение вредаНеприємність з машиною
Дорожньо транспортна пригода не буде приємним часом. Кожен хто зустрічав це подія підтримає цей вислів. Раз вже це сталося, доведеться якось вирішувати цю проблему. Після того як оформлені пояснення страхові документи схеми виклики страховиків як правило виникає проблема про не покритою компенсації ушкоджень, і погіршенні товарного виду ДТПТонкощі законів
Професори повторювали, якщо мрієш стати чудовим юристом, ретельно стеж за законами. Або за аналітикою законів, зробленими іншими фахівцями. НовостиПоследние комментарии
[18-05-2017 21:25] Елена Скажите пожалуйста я одинокая мать воспитываю трёх детей могу ли я получить ...
[17-05-2017 15:40] Владислав Якщо мій друг Максим (56 років) став інвалідом 2 групи, то може ...
[06-05-2017 18:18] Віктор Опанасович Мій батько прописаний та проживае в квартирі, власником якої є його дочка. ...
[25-04-2017 12:30] Адвокат Глава 86 СПАДКУВАННЯ ЗА ЗАКОНОМ Цивільного кодексу України ...
[25-04-2017 11:47] Евгений Подскажите ссылку на Закон, где указана именно такая трактовка "Родичами першого ступеня ...