Характеристика молодшого школяра зразок
У документообігу в звичний ужиток вкралось старе поняття як рекомендація у вигляді листа. Якщо підходив черга бути прийнятим на роботу, або випадала удача зайняти цінну посаду. Одна справа запитувати характеристики, зовсім інше скласти. Знайдіть приклад, який збереже час на складання хорошого документа Сьогодні характеристики величають листами з рекомендацією. Як правило вимагали характеристику з прежднего місця навчання. Кожному доводилося стикатися з таким терміном як характеристика. Якийсь час назад рекомендацію заміняла звичайна характеристика.
Запитальник-характеристика молодшого школяра (для обстеження невстигаючих молодших школярів)
Даний формалізований запитальник-характеристика був розроблений для обстеження невстигаючих молодших школярів Л.Ф. Чупрова і М.С. Певзнер.
1. П.І.Б. невстигаючого учня _______________
2. Вік _______ (Дата народження _______)
3. Клас ____ школа № _____ Рік навчання _____
4. Тривалість навчання у даного вчителя _______________
5. Навчався в інших школах _______________
6. Дублював класи _______________
7. Склад сім'ї (повний, неповний) _______________
8. Моральна атмосфера в родині _______________
9 Наявність в сім'ї умов для занять і ставлення батьків до неуспішності дитини _______________
10. Не встигає (з усіх предметів, з кількох, по одному) _____________
11. Характер утруднень (постійні, тимчасові, тривалі) _______
12. Як засвоєна програма:
- а) з читання _______________
- б) за листом _______________
- в) з математики _______________
- г) з інших предметів _______________
13. Як ставиться учень до своїх невдач в навчанні _______________ (байдуже, важко переживає, прагне подолати труднощі або стає пасивним, втрачає інтерес до роботи, або проявляє зусилля при подоланні навчальних труднощів і т.п.)
14. Реакція учня на оцінку його роботи _______________
15. Які види допомоги застосовувалися учителем для подолання виявлених труднощів _______________
16. Чи потребує заняттях у логопеда (займався, не займався) _______________
17. Результати роботи по п. 15 і п. 16 _______________
18. розуміє дитина вимоги вчителя _______________
19. Як працює дитина в класі (чи може він активно, цілеспрямовано працювати, відповідати на питання і задавати питання в разі нерозуміння і т.п.) _______________
20. Працездатність _______ (якщо погана, то, як вона проявляється):
- а) відволікання, неуважність, погана концентрація уваги, збільшення кількості помилок до кінця уроку, занять;
- б) сонливість, почервоніння, пітливість, скарги на головний біль і т.п.
21. Особливості розвитку пізнавальних процесів (сприйняття, пам'яті, мислення, уяви) і мовлення дитини _______________
22. Загальна характеристика особистості учня (позитивні та негативні сторони його особистості, характеру) _______________
23. Наявність пропусків занять та їх причина _______________
24. Основні труднощі і причини відставання (на думку вчителя) _______________
25. Поведінка в класі _______________
26. Поведінка на перервах _______________
27. Взаємини з однолітками _______________
28. Має друзів (одного з ним віку, старше молодші) _______________
29. Чи часто буває об'єктом агресії з боку однокласників чи старших учнів _______________
30. Наявність шкідливих звичок _______________
31. Чи незвичайності, дивацтва в поведінці (у чому вони виражаються) _______________
Дата _______________ Підпис учителя _______________
До аналізу та інтерпретації даних запитальника-характеристики. Для рівня симптоматичної психологічної діагностики деколи достатньо буває пильної дослідження даних педагогічної характеристики, вивчення продуктів навчальної діяльності та відомостей по академічної успішності.
При сумлінному заповненні опитувальника-характеристики учителем і при вдумливому його читанні практичним психологом, перед ним розкривається цілий пласт цінних відомостей про дитину, що мають першочергове діагностичне значення. У тих же випадках, коли вчитель не веде спостереження за своїми учнями, а характеристики заповнюють завучі чи соціальні педагоги - це документ не може служити інформативним підсумком спостереження за учнем.
Розглянемо пункти запитальника-характеристики більш докладно.
(1, 2, 3). Формальні дані, дозволяють зафіксувати дані про дитину і тим самим ідентифікувати його. Вони обов'язкові для заповнення.
(4). Тривалість навчання у даного вчителя дозволяє визначити часовий період, зафіксований у спостереженні за навчальною діяльністю дитини.
(5). Цей пункт може свідчити про вимушеної міграції (по роботі, по службі) або характеризувати приховане депресивний стан у батьків, що виявляється тільки в «бажанні до зміни місць». Нерідкі випадки, коли батьки спеціально міняють школи, вчителів, відправляють дитину в інший населений пункт до родичів, відтягуючи тим самим час обстеження дитини в ПМПК.
(6). Відомості про дублювання дають можливість звернути увагу на уточнення причини, по якій дитина залишався на другий рік. Чи було це обумовлено пропусками через хворобу або академічною неуспішністю.
(7). Відомості про склад сім'ї (такі як освіта, рід занять, відомості про неповнолітніх членах сім'ї) дозволяють скласти уявлення про соціальну адаптацію інших членів сім'ї, успіхах в навчанні у інших дітей з цієї сім'ї.
Склад сім'ї (повний або неповний) сам по собі не є діагностичним критерієм, але дозволяють звернути увагу на причини, які не дозволили батькам проживати разом. Відомості з цього питання характеристики можуть служити відправним пунктом при зборі анамнестичних даних.
(8). Моральна атмосфера в сім'ї представляється на основі думки вчителя. Загалом сам по собі морально-психологічний клімат може позначатися як на становищі дитини в сім'ї, можливостях допомоги йому з боку дорослих і на умовах для підготовки до уроків, так і на «прогнозовані» сім'єю успіхах дитини надалі. Діти намагаються виправдовувати занижені очікування їхніх успіхів з боку батьків.
(9). Як і наявність умов для занять, так і ставлення батьків до неуспішності дитини є важливим діагностичним показником. Будь-яка діяльність, в тому числі і навчальна, протікає в єдності внутрішніх і зовнішніх умов.
Як внутрішніх виступають наявність знань, умінь, системи в них і мотиваційної готовності до здійснення навчальної діяльності. Як зовнішні виступають обставини, що створюють певні сприятливі або сприяють діяльності умови. В окремих випадках саме зовнішні умови можуть ускладнювати і навіть робити неможливим її виконання.
(10, 11, 12). Відповіді на ці запитання дозволяють отримати емпіричну характеристику шкільної неуспішності. Вона може бути тотальною (за всіма без винятку предметам), парціальної (по одному або двом), епізодичної.
Причому стан навчальних навичок відображає в якійсь мірі можливу причину. У разі тотальної стійкою неуспішності виникають в першу чергу підозри про інтелектуальний порушенні, парціальна - частіше свідчить або про відсутність системи знань або про специфічну причини.
Так неуспішність з читання та письма, навіть при зовні задовільних мовних проявах вимагає поглибленого логопедичного дослідження дитини. Епізодична неуспішність може виникати як результат відсутності систематичності в заняттях.
(13). Ставлення до своїх невдач і реакція учня на оцінку дають матеріал до роздумів про зрілість дитини або про наявність у нього соматичної ослабленности. Для уточнення цього питання залучаються медичні дані.
(14). Реакція учня на оцінку його роботи також є важливим діагностичним симптомом. Зазвичай зрілий до шкільного навчання дитина буває поінформований про значення оцінки і відмітки.
Діти можуть засмучуватися, а часом і глибоко переживати з приводу недостатньої для них оцінці їх навчальної праці. У деяких дітей з інтелектуальним зниженням реакція на оцінку може бути відсутнім.
(15). Важливим є встановити, якого роду допомога надавалася дитини з боку вчителя (посилення контролю та допомоги при виконанні класних завдань, полегшення і індивідуалізація завдань при фронтальній роботі класу, додаткові заняття після уроків, додаткові завдання додому, вказівки батькам як допомогти дитині при виконанні домашніх завдань і т.п.).
Іноді саме в цьому пункті виявляється результативність або неправильна тактика вчителя у взаємовідносини з учням. Наприклад, додаткові завдання для дитини з порушеною розумової працездатністю не принесуть позитивного результату, а тільки ще більше погіршать його результати.
(16). Цей пункт узгоджується з відповідями на питання під номером 12 і одночасно характеризує стан робочого взаємодії сім'ї та вчителі. Якщо дитина потребувала заняттях з логопедом, але батьки це проігнорували, то причина може критися в особливих установках сім'ї до порушення в розвитку дитини.
(17). Питання відображає результативність і виправданість зусиль педагога з подолання навчальних утруднень у дитини.
(18, 19, 20). У відповідях на цю групу питань з'ясовуються такі симптоми як здатність дитини розуміти вимоги вчителя по відношенню до нього, характер його роботи в класі і стан загальної і розумової працездатності.
Зокрема, чим глибше порушення працездатності, тим більше вони отримують соматичні прояви. Якщо у дитини з гіперактивністю та порушеннями уваги прояви порушень працездатності виступають що не нездатність до зосередженої цілеспрямованої діяльності, то у спокійного, але з недостатнім рівнем сформованості навчальних навичок, помилки з'являються в процесі відповідального завдання.
Дитина з порушенням активаційних механізмів користується зовнішніми опорами для зосередження (промовляння вголос). Глибокі порушення працездатності, особливо при астенічних станах, проявляються ознаками гальмівних, вимикання з діяльності, а часом і зовнішніми проявами вегетативного плану (почервоніння або збліднення шкірних покривів, підвищена пітливість).
(21). У цьому пункті частіше відзначаються припущення учителя про особливості пізнавальної процесів у молодшого школяра (сприйняття, пам'яті, мислення, уяви).
Тут не потрібно будь-якого експериментального дослідження психологічних феноменів (хоча в програмах підготовки вчителів при аналізі характеристики в окремих навчальних закладах це вимагають від студентів). У той же час, такі ознаки як фрагментарність сприйняття, погане запам'ятовування при великій кількості повторень і тренувальних завдань, труднощі у виділенні головної думки, проблеми в відгадуванні загадок і т.п. дають певні дані для психолога.
(22). Важливим є і питання про особливості особистості дитини. По-перше, ці дані дозволяють встановити відношення до дитини з боку самого вчителя. По-друге, дозволяють на феноменологическом рівні отримати які-небудь цінні діагностичні дані про дитину.
По-третє, ці відомості дозволять виявляти правильний індивідуальний підхід до дитини в подальшому.
(23). Серед причин неуспішності молодших школярів наявність пропусків занять займає не останнє місце. В результаті у дитини не формується системи знань, що дозволяє їм засвоювати наступний матеріал.
Причини пропусків можуть бути як по хворобі, так і в результаті безконтрольності з боку батьків. У проблемних дітей причини пропусків можуть бути викликані самим відвідуванням школи (дитина боїться покарань за погані шкільні успіхи, боїться однолітків або старших школярів). У всіх цих випадках по можливості необхідно визначити причину пропусків.
(24). Не мало важливим є виявити пояснення з боку вчителя основних труднощів і причини відставання. Грамотний і відповідальний учитель, як правило, здатний вельми точно встановити причину неуспішності.
(25). Поведінка в класі при детальному його описі дозволяє виявити чи сформовані у дитини мотиви навчальної діяльності, які його увагу, працездатність. По поведінці під час класних занять можна виявити, наскільки включений дитина в навчальну діяльність.
(26). Різкі відмінності в поведінкової активності на перервах дозволяють судити про зрілість дитини. Відомо, що діти з ЗПР більш активні і розкуті в цей час шкільного життя.
(27, 28). Взаємини з однолітками дозволяють виявити як симптоми, що лежать в основі «клевания», так і за рівнем особистісного розвитку дитини. Зокрема, діти менш зрілі воліють спілкуватися з однолітками молодшого, ніж вони самі віку.
Вибір у друзі старших дітей може свідчити про більш високий рівень розвитку та інтересів у дитини, а іноді діти просто шукають заступництво у старших. Розумово відсталі учні не можуть знайти собі друзів у стінах школи.
(29). Чи часто буває об'єктом агресії з боку однокласників чи старших учнів. Проблемні діти: тривожні, з порушеною коммуникативностью, з «явними порушеннями» у розвитку найбільш часто потрапляють в розряд тих, кого «клюють» інші.
(30). Наявність шкідливих звичок теж може позначатися на успішності. Про те, що така шкідлива звичка як нікотинізм (тютюнопаління) впливає негативно на розумову працездатність успішність і поведінку дитини в цілому відомо давно.
Такі патологічні звички, як токсикоманія теж позначаються на успішності. Крім цих можуть спостерігатися і такі як прагнення брати чужі речі. Це вже особистісна характеристика.
(31). Будь-які незвичайності, дивацтва в поведінці дитини повинні послужити відправним пунктом для більш пильної психопатологічного дослідження дитини. Хоча для психолога вони і можуть бути недоступними в силу відсутності відповідної компетенції.
В процесі психодіагностики необхідно дотримуватися кордону компетенції і коли симптоматика виходить за ці межі - скористатися консультацією фахівця-суміжника (в даному випадку дитячого лікаря-психіатра).
Примітка. При аналізі запитальника-характеристики необхідне обговорення безпосереднє як з учителем, так і з батьком, що представляє дитину на ПМПК. При спілкуванні з батьками, особливо з матерями, можуть виявлятися захисні реакції виправдання неуспіхів дитини.
Насправді - це захисна реакція власного «Я» і своєю побутовою педагогічної неспроможності. Не виключена можливість, зіткнутися з проявами у демонстративних батьків синдрому Мюнхгаузена. Для ефективного виховання дитини однаково шкідливі і дуже хороші батьки і дуже погані.
Перекладено:
http://psylist.net
Інші зразки характеристик
29 cічня 2025 року
Вас может заинтересовать
Алименты
Все что касается алиментных обязанностей. Подробнее
Шаблони по сімейних справах
Кожен хто зустрічався з сімейними суперечками знає, як болісно цим займатися і скільки нервових клітин це витягує. Чудово якщо знайдеться хороший шаблон позову, який підходить під Вашу ситуацію. Брак и семьяСпадщина і спадкоємці
Спадкування часто пов'язане з раптовими труднощами. Отримання спадщини за законом і заповітом розрізняється за своїм принципом. Приклади позовів, з проблем пов'язаних з суперечками спадкоємців. НаследствоПраво на житло
Шаблон позовів у цівільніх позовів, пов'язаних з правом на житло. Право на житло містіть право володіння проживання користування. Тут спалахує Дуже багато розбіжностей І суперечок. Існує Відмінна рису Між приватним будинка І жітлової квартирою. Тут же йдуть протіріччя порядку Спільного проживання І по розділу особового рахунка. Приклади позовна заяв допоможуть розібратіся які сортаменту Вимоги слід вказуваті в судновому документі. Жилищное правоЗавдана шкода та її відшкодування
Буває, що нашим речам заподіюють шкоду. Шкода буває матеріальний, нематеріальний. Визначається це судячи з наявності-відсутності провини умислу, необережності. Залежно від наявності-відсутності виникає обов'язок компенсувати заподіяну шкоду. І той, чиїм інтересам заподіяно шкоду вимагає її відшкодування. Відповідальність за неповнолітнього, тваринного та інше Возмещение вредаДорожньо транспортна пригода
Знищення особистого автомобіля не може бути приємною подією. Той хто проходив цю подію буде згоден з цим висловлюванням. Раз вже це прийшло, доведеться якось вирішувати цю проблему. Після того, як міліція оформила пояснення страхові документи виклики страховиків схеми як правило виникає вимога про не покритому страховкою компенсації ушкоджень, і погіршенні зовнішнього вигляду ДТПОгляд законодавства
Професори повторювали, якщо мрієш стати відмінним правознавцем, як слід стеж за законодавством. Або за аналізом законотворчості, написаними іншими фахівцями. НовостиПоследние комментарии
[18-05-2017 21:25] Елена Скажите пожалуйста я одинокая мать воспитываю трёх детей могу ли я получить ...
[17-05-2017 15:40] Владислав Якщо мій друг Максим (56 років) став інвалідом 2 групи, то може ...
[06-05-2017 18:18] Віктор Опанасович Мій батько прописаний та проживае в квартирі, власником якої є його дочка. ...
[25-04-2017 12:30] Адвокат Глава 86 СПАДКУВАННЯ ЗА ЗАКОНОМ Цивільного кодексу України ...
[25-04-2017 11:47] Евгений Подскажите ссылку на Закон, где указана именно такая трактовка "Родичами першого ступеня ...