Оскарження рішень податкових органів. Як оскаржити акт, повідомлення-рішення податкової інспекції
Оскарження рішень податкових органів: основні положення
Що можна оскаржити?
Для початку зазначимо, що далеко не кожна дія податкового органу можна успішно оскаржити.
Податковий кодекс України (НК) закріпив право платників податків на оскарження рішень, дій чи бездіяльності контролюючих органів (посадових осіб) в адміністративному або судовому порядку (пп. 17.1.7. Ст. 17 НК, п. 56.1. Ст. 56 НК).
Ось неповний перелік дій (бездіяльності) та рішень органів державної податкової служби (ДПС), які можуть бути предметом оскарження:
1) податкові повідомлення-рішення про визначення сум грошового зобов'язання платника податків оскаржуються в адміністративному та судовому порядку;
2) рішення про арешт майна платника податків (п. 94.11. ст. 94 НК) оскаржуються в адміністративному та судовому порядку;
3) відмова органу ДПС у прийнятті податкової декларації (пп. 49.12.2. ст. 49 НК) оскаржується в адміністративному та судовому порядку;
4) рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ (п. 5.6 Поло-ження про реєстрацію платників ПДВ від 07.11.2011 р.) оскаржуються в адміністративному та судовому порядку;
5) накази про проведення перевірок (див. лист Вищого адміністративного суду України (ВАСУ) від 27.07.2010 р. N 1145/11/13-10) оскаржуються в судовому порядку;
6) податкові консультації, викладені в письмовій формі (п. 53.3. НК) оскаржуються в судовому порядку. Визнання судом податкової консультації недійсною є підставою для надання нової кон-сультаціі з урахуванням висновків суду.
У той же час не підлягають самостійному оскарженню, наприклад, акти, складені за результатами проведення податкових перевірок. Дані документи всього лише фіксують результати перевірок, а тому не є рішеннями, що породжують правові наслідки (див., наприклад, визначення ВАСУ від 05.10.2010 р. N К-12392/07).
Строки оскарження
У першу чергу хотілося б звернути увагу на термін, встановлений п. 86.7. ст. 86 НК Україна. Це термін, передбачений для подання заперечень на акт (довідку), складений (складену) за результатами проведеної податкової перевірки. Складає він 5 (п'ять) робочих днів з дня отримання акта (довідки).
Адміністративне оскарження
Строки адміністративного оскарження врегульовані Податковим кодексом досить чітко. Так, первинна скарга на податкове повідомлення-рішення або інше рішення органу державної податкової служби подається до вищестоящого органу ДПС протягом 10 календарних днів з моменту отримання платником податків відповідного рішення (п. 56.3. Ст. 56 НК).
Якщо податковий орган самостійно визначив грошове зобов'язання платника податків за причинами, не пов'язаними із порушенням податкового законодавства, таке рішення може бути оскаржене в адміністративному порядку протягом 30 календарних днів після його отримання (пп. 56.12. Ст. 56 НК).
Скарга, подана з дотриманням строків, передбачених Податковим кодексом, зупиняє виконання платником податків грошових зобов'язань, визначених в оспорюваному рішенні, на строк від дня подання скарги до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. Протягом цього часу сума грошового зобов'язання вважається неузгодженою, а податкові вимоги не направляються.
Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги відповідним контролюючим органом, а в разі її відправлення поштою дата отримання відділенням поштового зв'язку від платника податків поштового відправлення зі скаргою, яка зазначена в повідомленні про вручення або на конверті.
Термін для подачі повторної скарги до податкового органу вищого рівня також становить 10 календарних днів, наступних за днем ??отримання рішення про результати розгляду скарги (п. 56.6. Ст. 56 НК). У разі пропуску цього строку скарга не розглядається і повертається платнику податків із зазначенням причин повернення.
Судове оскарження
Строки судового оскарження врегульовані далеко не так однозначно.
Загальний термін судового оскарження встановлений статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС). Він становить 6 (шість) місяців з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. При цьому частина п'ята цієї ж статті встановлює місячний термін для судового оскарження рішення суб'єкта владних повноважень, на підставі якого може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів.
У той же час стаття 99 КАС передбачає, що для захисту прав, свобод та інтересів особи як самим КАС, так і іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня , коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Такі спеціальні терміни, що мають перевагу у застосуванні порівняно із загальними термінами КАС, встановлює Податковий кодекс. Але й тут на обійшлося без колізій. Не вдаючись у деталі, зазначимо лише, що різні норми Податкового кодексу по-різному регулюють строки оскарження рішень податкових органів. У зв'язку з неоднозначністю норм НК Вищий адміністративний суд України в Інформаційному листі від 01.11.2011 р. N 1935/11/13-11 підкреслив, що застосовуватися повинна норма, що встановлює більш тривалий строк для звернення до суду, а саме п. 56.18. ст. 56 НК Україна. Виходячи з цієї норми, строк для звернення в СУРС позовом про оскарження рішення органу державної податкової служби складає 1095 днів з дня отримання такого рішення, незалежно від того, скористалося чи ні обличчя своїм правом на досудове врегулювання спору шляхом адміністративного оскарження.
Адміністративний позов, поданий після закінчення встановлених законом строків, залишається без розгляду, якщо суд за заявою подала його особи не знайде підстав про поновлення строку, про що виноситься ухвала (ст. 100 КАС).
Є ще одна обставина, яку не можна не враховувати. Пункт 56.18. ст. 56 НК Україна прямо передбачає, що при зверненні платника податку до суду з позовом про визнання недійсним рішення контролюючого органу грошове зобов'язання вважається несогла-сова до дня набрання судовим рішенням законної сили. Як це не дивно, саме тут ховається каверза.
Згідно п. 56.17. ст. 56 НК Україна процедура адміністративного оскарження завершується, зокрема днем, наступним за останнім днем ??строку, передбаченого для подання скарги на податкове повідомлення-рішення або будь-яке інше рішення контролюючого органу в разі, якщо така скарга не була подана у зазначений строк, а також днем ??отримання платником податків рішення Державної податкової адміністрації України. У тому ж п. 56.17. ст. 56 НК Україна вказано, що день завершення процедури адміністративного оскарження вважається днем ??узгодження грошового зобов'язання платника податків.
Пункт 57.3. статті 57 НК Україна встановлює, що платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, наступних за днем ??отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов'язання платник податків зобов'язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем ??такого узгодження. У разі несплати податкового зобов'язання у зазначені терміни, виникає податковий борг.
Вищий адміністративний суд України у своєму листі від 28.09.2009 р. N 1275/10/13-09 роз'яснив, що судове оскарження суми узгодженого податкового зобов'язання після настання термінів сплати (хоча і в межах строків давності) не повертають таким зобов'язанням статус неузгодженого і не зупиняє процедури погашення, в тому числі примусового стягнення податкового боргу. Таким чином, неоплачена сума узгодженого податкового зобов'язання перетворюється на податковий борг, який може бути примусово стягнуто з платника податків. У разі ж скасування судом відповідного податкового повідомлення рішення сплачені (стягнені) в рахунок погашення податкового боргу суми можуть бути повернені платнику податку.
Абсолютно очевидно, що повернути з бюджету раніше сплачені (стягнені) кошти вельми проблематично. Тому советможно дати один: оскаржити податкові повідомлення-рішення до суду або протягом 10 днів з моменту отримання відповідного рішення, або, в разі його адміністративного оскарження, не чекаючи завершення процедури адміністративного оскарження.
Куди подається скарга / позов?
Адміністративне оскарження
Первинні скарги на рішення місцевих податкових інспекцій подаються до державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (згідно підвідомчості).
Якщо податкова адміністрація за підсумками розгляду первинної скарги приймає рішення про повне або часткове незадоволення скарги платника податків, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня, тобто до Державної податкової адміністрації України.
Рішення ДПАУ, прийняте за результатами розгляду повторної скарги, вважається остаточним і не підлягає подальшому адміністративному оскарженню, але може бути оскаржене в судовому порядку.
Судове оскарження
Рішення податкових органів оскаржуються в порядку адміністративного судочинства відповідно до правил Кодексу адміністративного судочинства України (КАС).
Адміністративні справи щодо оскарження правових актів індивідуальної дії (а саме до таких належать податкові повідомлення-рішення тощо), а також дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної або юридичної особи, вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим в установленому порядку місця проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача, або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, передбачених КАС. Якщо така особа не має місця проживання (перебування, знаходження) в Україну, тоді справу вирішує адміністративний суд за місцезнаходженням відповідача.
У які терміни розглядається скарга / позов?
Адміністративне оскарження
Податковий орган, який розглядає скаргу, зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його поштою протягом 20 календарних днів, наступних за днем ??отримання скарги, на адресу платника податків з повідомленням про вручення або видати під розписку.
Керівник (його заступник) податкового органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги більше 20 днів, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника податків до закінчення 20-денного терміну на розгляд скарги.
Якщо вмотивоване рішення за скаргою не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом продовженого терміну, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем ??зазначених строків. Скарга також вважається задоволеною, якщо рішення про продовження строків розгляду не було оправлено платнику податків до закінчення встановленого Податковим кодексом 20-денного терміну розгляду скарги.
Зайве говорити, що, перебуваючи в таких жорстких рамках, більшість скарг платників податків податківці розглядають саме в 60 - денний термін.
Процедура адміністративного оскарження закінчується:
- днем, наступним за останнім днем ??строку, передбаченого для подання скарги на податкове повідомлення-рішення або інше рішення відповідного контролюючого органу у випадку, якщо така скарга не була подана у зазначений строк;
- днем ??отримання платником податків рішення відповідного контролюють органу про повне задоволення скарги;
- днем ??отримання платником податків рішення Державної податковою адміністрації України;
- днем ??звернення платника податків до контролюючого органу із заяв-ленням про розстрочення, відстрочення податкових зобов'язань, які оскаржувалися.
Як уже згадувалося вище, день завершення процедури адмі-ністративного оскарження вважається днем ??узгодження грошового зобов'язання платника податків.
Судове оскарження
Адміністративна справа підлягає розгляду судом протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі. Це загальне правило, встановлене статей 122 КАС, повсюдно не дотримується. Реальні строки розгляду позову про оскарження рішень, дій чи бездіяльності податкового органу в середньому становлять 2 6 місяців з дня відкриття провадження у справі.
Важливо!
У листі від 18.01.2012 р. N 165/11/13-12 ВАСУ роз'яснив, що позови про протиправність рішень про визначення грошових зобов'язань платників податків, про зменшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, про стягнення адміністративно- господарських та інших штрафних санкцій і т.п. є майнових. Це має принципове значення для визначення розміру судового збору, який сплачується позивачем при подачі позову в суд. Для майнових спорів в адміністративному судопро-ізводстве розмір судового збору становить 1% від розміру майнових вимог, але не менше 0,1 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року, і не більше 2 розмірів мінімальних заробітних плат.
Матеріал підготовлений за станом на 19.01.2012 р.
21 листопада 2024 року
Вас может заинтересовать
Алименты
Все что касается алиментных обязанностей. Подробнее
Позови з сімейних проблем
Кожен хто зустрічався з сімейними неприємностями погодиться, як гидко цим займатися і скільки нервових клітин це краде. Доброю допомогою є коли поруч непоганий шаблон заяви, який підходить під Вашу проблему. Брак и семьяЗаповіт і закон
Вступ у права успадкування часто пов'язане з несподіваними перешкодами. Прийняття спадщини за заповітом і законом має відмінності по своєму порядку. Приклади позовних заяв, по спорах пов'язаних з суперечками про поділ наслества. НаследствоБудинок і право користування
Шаблони позовів у цивільних справах, щодо житла. Право на житло включає в себе право проживання володіння користування. Тут розгорається багато розбіжностей і суперечок. Є різниця між власністю іарендой. На цьому ж грунті розгораються позови по розділу особового рахунку та визначення порядку користування квартирою. Зразки позовних заяв допоможуть зрозуміти які саме вимоги потрібно вказувати в позовній заяві до суду. Жилищное правоЗавдана шкода і її компенсація
Буває, що нам заподіюють шкоду. Збиток може бути нематеріальний, матеріальний. Визначається це залежно від вини можливості передбачити шкоду. Залежно від наявності-відсутності з'являється обов'язок відшкодувати заподіяну шкоду. І громадянин, чиїй власності заподіяно шкоду хоче її компенсації. Укус собаки, зіпсованого майно та інше Возмещение вредаЗнищення особистого авто-друга
Знищення особистого автотранспорту не може бути приємною подією. Кожен хто переживав це подія підтримає це твердження. Але якщо це сталося, доведеться якось вирішувати цю проблему. Коли інспектор склав страхові документи схеми виклики страховиків пояснення іноді виникає вимога про додаткову компенсацію шкоди, і погіршенні товарного виду ДТППоследние комментарии
[18-05-2017 21:25] Елена Скажите пожалуйста я одинокая мать воспитываю трёх детей могу ли я получить ...
[17-05-2017 15:40] Владислав Якщо мій друг Максим (56 років) став інвалідом 2 групи, то може ...
[06-05-2017 18:18] Віктор Опанасович Мій батько прописаний та проживае в квартирі, власником якої є його дочка. ...
[25-04-2017 12:30] Адвокат Глава 86 СПАДКУВАННЯ ЗА ЗАКОНОМ Цивільного кодексу України ...
[25-04-2017 11:47] Евгений Подскажите ссылку на Закон, где указана именно такая трактовка "Родичами першого ступеня ...