Судова авторознавча експертиза для визначення авторства
Наукову основу автороведческой експертизи становить система знань про умови і закономірності письмової мови і про методи її дослідження. Судове автороведение як система знань формується і розвивається на основі трансформації даних галузевих наук - лінгвістики, психолінгвістики, психології, соціолінгвістики, а також шляхом власне автороведческой експериментально-теоретичних досліджень.
Предметом автороведческой експертизи є встановлення автора документа. Необхідність у встановленні автора документа виникає при дослідженні анонімних документів, вивченні рукописів у випадках, коли автор і виконавець анонімного документа - різні особи (наприклад, текст виконувався під диктовку або листувався), або для встановлення авторства документа, надрукованого на друкарській машині або друкарським шляхом.
Також при дослідженні ознак письмової мови експерт нерідко може отримати цінну інформацію про автора: про риси його соціально-біографічного і психологічного "портрету" і факторах, що діяли на нього в період створення тексту. Дана інформація міститься в документі в неявному вигляді - в особливостях структурної організації тексту.
Автороведческой експертизою вирішуються завдання ідентифікаційні, класифікаційні та діагностичні.
Нижче наведені формулювання питань для постановки їх перед експертом:
- Чи є певна особа автором тексту конкретного машинописного або рукописного документа?
- Чи є певна особа автором декількох документів або якого-небудь фрагмента тексту документа?
- Чи є російська (англійська або ін.) Мову рідною для автора конкретного документа?
- Який освітній рівень, стать, вік автора тексту конкретного документа?
- Складено Чи текст конкретного документа з навмисним перекручуванням писемного мовлення?
- У якому стані перебував автор досліджуваного тексту під час складання останнього: у звичайному або незвичайному психофізіологічному стані (станах алкогольного або наркотичного сп'яніння, стресу, фізичної втоми, хворобливому стані, розладі психіки і т.п.)
- У випадках, коли потрібно встановити факт психічного захворювання або особливого психологічного стану автора під час складання тексту документа, такі питання можуть вирішуватися в рамках комплексної експертизи за участю фахівців в галузі судової психіатрії, психології та судового автороведенія.
Об'єктом судово-автороведческой експертизи є письмова мова автора тексту. У більш широкому сенсі об'єктом визнаються тексти документів, що відносяться до стилів: побутовому, публіцистичного, офіційно-діловому, науковому, літературно-художньому. Об'єкти можуть бути рукописні, машинописні та виконані іншим способом. Вирішення питань про авторство можливо у випадку, якщо досліджуваний текст містить не менше 100 символів. Це умовно мінімально допустимий обсяг тексту.
Слід зазначити, що для більш точного і достовірного висновку експерта повинен бути наданий вражаючий обсяг зразків для порівняння. Під зразком письмової мови розуміється текст, автором якого, безсумнівно, є перевіряти особу. Записи окремих слів, словосполучень, іноді навіть окремих пропозицій не можуть розглядатися в якості зразка письмової мови, придатного для вирішення питань про авторство. Це повинен бути саме текст у вказаному вище сенсі і відповідного обсягу. Вільні зразки писемного мовлення - тексти, складені перевіряється особою, не пов'язаним зі справою, по якій призначена експертиза. Вони є найбільш інформативним в ідентифікаційному плані порівняльним матеріалом, це можуть бути записи в щоденниках, листи та ін.
Предметом автороведческой експертизи є відомості про автора і умовах створення текстового документа. Об'єктом автороведческой експертизи є письмова мова автора (укладача) тексту. У більш широкому сенсі об'єктом визнаються тексти документів. В якості тексту можуть виступати, окремо або в сукупності, різні записи (наприклад, щоденникові), листи, офіційні документи, літературні твори, тексти публічних виступів і так далі [1]. На відміну від почеркознавчої (графічної) експертизи, де досліджується графічне виконання тексту, в даному випадку аналізуються його лінгвістичні особливості.
Завдання експертизи поділяються на дві групи:
Ідентифікаційні — перевірка авторства
Підтвердження авторства певної особи
Виняток авторства певної особи
Перевірка того, що автором всього тексту був один і той же чоловік.
Перевірка того, що написав текст є при цьому його справжнім автором.
Визначення особистісних характеристик автора, таких як:
Освітній рівень.
Рідна мова, знання іноземних мов.
Походження, місце постійного проживання.
Область діяльності, професія, хобі.
Стать, вік, соціальний стан, національність та інші соціальні характеристики.
Наявність навичок певного стилю письмової мови.
Визначення факту свідомого спотворення письмової мови.
Ідентифікаційні завдання автороведческой експертизи вирішуються в тих випадках, коли потрібно підтвердити або спростувати авторство певної особи (осіб) по відношенню до того чи іншого тексту, причому передбачуваний автор тексту відомий і безпосередньо доступний. Найбільш очевидні приклади — доказ або спростування факту літературного плагіату і доказ авторства у справах, пов'язаних з правами на літературні твори. У таких випадках експертиза полягає у зіставленні перевіряється тексту з текстами, безперечним автором яких є перевіряти особу.
Діагностичні задачі експертиза вирішує в тих випадках, коли необхідно встановити особу автора будь-якого тексту, наприклад, визначити автора анонімного листа або підробленого документа. У цих випадках зіставити досліджуваний текст з іншими текстами автора, як правило, неможливо, і експертиза полягає у визначенні (на підставі аналізу тексту) особистісних характеристик автора, знання яких дозволить виявити обмежене коло осіб, які підлягають перевірці вже іншими методами. Після встановлення особи підозрюваного в написанні даного тексту можливе вирішення вже ідентифікаційної завдання — підтвердження або спростування його авторства. Вирішуються і більш специфічні завдання, зокрема, визначення психічного стану автора в момент створення тексту, виявлення факту написання тексту в незвичайних умовах, пошук текстів, написаних під диктовку іншої людини.
В цілому авторознавча експертиза базується на уявленні, що для кожної людини характерний унікальний комплекс особливостей мовної поведінки, який може бути використаний для ідентифікації та діагностики. Вся сукупність методів експертизи спрямована на виділення цих особливостей, їх опис і порівняння.
Методи автороведческой експертизи дозволяють досліджувати текст на п'яти рівнях: пунктуаційні, орфографічному, синтаксичному, лексико-фразеологічному, стилістичному.
Пунктуаційний — особливості вживання автором розділових знаків, характерні помилки.
Орфографічний — характерні помилки в написанні слів.
Синтаксичний — особливості побудови речень, перевага тих чи інших мовних конструкцій, вживання часів, активного чи пасивного застави, порядок слів, характерні синтаксичні помилки.
Лексико-фразеологічний — словниковий запас автора, особливості використання слів і виразів, схильність до вживання рідкісних і іноземних слів, діалектизмів, архаїзмів, неологізмів, професіоналізмів, арготизмів і так далі. Сюди ж відносяться навички вживання фразеологізмів, прислів'їв, приказок, «крилатих виразів».
Стилістичний — жанр, загальна структура тексту, для літературних творів — сюжет, характерні зображальні засоби (метафора, іронія, алегорія, гіпербола, порівняння), стилістичні фігури (градація, антитеза, риторичне питання і так далі), інші характерні мовні прийоми.
Дослідження тексту на пунктуаційні та орфографічному рівні може характеризувати загальний рівень грамотності автора, в деяких випадках — визначити, що текст написаний автором нерідною мовою (коли помилки орфографії та пунктуації однозначно вказують на змішання мови тексту з іншим певним мовою). Однак так можуть досліджуватися лише тексти, які не піддавалися професійної редакторської правки і були виконані безпосередньо автором. Це особисто автором написані листи, записки, документи. Решта тексти (відредаговані статті та ін. Літературні твори, ділові листи, які друкувалися друкаркою під диктовку автора) своїми пунктуаційними і орфографічними особливостями характеризують вже не автора, а виконавця або редактора.
Синтаксичний, лексико-фразеологічний та стилістичний рівень, навпаки, не спотворюються при дрібної редактуре. Вони утворюють в сукупності те, що зазвичай і називається «стилем автора». Саме їх аналіз представляє найбільший інтерес і найбільшу складність. Існує досить багато методів аналізу стилю. В цілому можна розділити їх на дві великі групи — експертні і формальні.
Експертні методи передбачають дослідження тексту професійним лінгвістом-експертом, який виділить характерні особливості перевіряється тексту і текстів, написаних передбачуваним автором (якщо вони доступні), і на підставі їх вивчення винесе свій висновок.
Формальні методи засновані на порівнянні вичіслімих характеристик текстів. У загальному випадку текст відображається в вектор обчислених для нього параметрів, кожен з яких об'єктивно характеризує деякий набір особливостей тексту. Таким чином, текст графічно відображається в деяку точку n-мірного простору. При такій формалізації автор також може бути представлений у вигляді аналогічного вектора параметрів — цим вектором буде вектор текстів, написаних даними автором.
В якості критерію близькості двох текстів вводиться так чи інакше обчислюється «відстань» між відповідними векторами (у простому випадку можна представити набори параметрів як звичайні вектора в n-вимірному декартовом просторі, що виходять з початку координат, і вважати відстанню між текстами звичайне декартово відстань між кінцями відповідних їм векторів, але це зовсім не обов'язково — є безліч інших варіантів). Саме «відстань» є в підсумку інтегральною характеристикою відмінності текстів. Воно певним чином нормується, і тексти, для яких відстань велике, рахуються з високою ймовірністю належать до різних авторам. Таким чином, щоб зіставити авторство двох текстів, досить обчислити для них параметри і визначити відстань. Щоб зіставити текст з автором, порівнюються вектора параметрів автора і даного тексту, тобто, фактично, знову-таки порівнюються два тексти — текст зі свідомо відомим автором і текст, авторство якого потрібно встановити, підтвердити або спростувати. Не існує принципових проблем з тим, щоб скласти вектори формальних параметрів, що розрізняють не конкретних авторів (або їх групи), а виділяють певні характеристики авторів (наприклад, освітній рівень).
У більшості випадків в якості характеризують параметрів тексту вибираються ті чи інші його статистичні характеристики: статистика використання певних частин мови, деяких конкретних слів, розділових знаків, фразеологізмів, архаїзмів, рідкісних та іноземних слів, довжина пропозицій (у словах, складах, знаках) і так далі.
Основна проблема формальних методів аналізу авторства полягає якраз у виборі параметрів. Як зазначено ще Марковим [2], існує цілий ряд формальних статистичних характеристик текстів, непридатних для встановлення авторства в силу одного з двох недоліків:
Відсутність стійкості. Розкид значень параметра для текстів одного і того ж автора настільки великий, що діапазони можливих значень для різних авторів перекриваються. Очевидно, даний параметр не допоможе розрізняти авторів, а при використанні у складі групи параметрів лише зіграє роль додаткового шуму.
Відсутність розрізняє здібності. Параметр може приймати близькі значення для всіх або більшості авторів, оскільки його значення визначаються властивостями мови, на якому написані тексти, а не індивідуальними особливостями творця тексту.
Тому параметри, які використовуються у формальних методиках визначення авторства, повинні попередньо досліджуватися на стійкість і розрізняти здатність, бажано на текстах великої кількості різних авторів. В роботі [3] В. П. і Т. Г. Фоменко виділені наступні три умови застосовності формального параметра:
Масовість
Параметр повинен спиратися на ті характеристики тексту, які слабо контролюються автором на свідомому рівні. Це необхідно, щоб усунути можливий вплив на результат експертизи спеціального спотворення автором характерного для нього стилю або імітації їм стилю іншого автора.
Стійкість
Параметр повинен зберігати постійне значення для одного автора. Природно, в силу випадкових причин деяке відхилення значень від середнього неминуче, але воно має бути досить мало — істотно менше, ніж відмінність середніх значень параметра для різних авторів.
Розрізняє здатність
В ідеалі, параметр повинен приймати істотно різні значення (що перевищують коливання, можливі для одного учасника) для будь-яких двох різних авторів.
З приводу останньої умови необхідно відзначити, що вибрати параметри, які гарантовано поділяють двох будь-яких авторів, вкрай важко. Якими б не були параметри, завжди існує ймовірність того, що два або більше учасника виявляться за даними параметрами близькі чинності випадкового збігу. Тому на практиці вважається достатнім, щоб параметр дозволяв впевнено розрізняти між собою різні групи авторів, тобто існувало досить велика кількість груп авторів, для яких середні значення параметра істотно розрізняються. Параметр, очевидно, не допоможе розрізнити тексти авторів з однієї групи, але дозволить впевнено розрізняти тексти авторів, що не потрапили в одну групу. Для авторів однієї групи можна проводити додаткову перевірку за рахунок використання принципово іншого вектора параметрів (в цьому випадку ймовірність випадкового збігу стане помітно менше). Для впевненого виведення відносно текстів, для яких формально обчислене параметричне відстань мало, потрібне додаткове дослідження експертними методами.
Авторознавчу експертне дослідження складається з декількох стадій:
підготовчої;
аналітичної (стадія роздільного дослідження);
порівняльної;
синтезує, що формує висновок.
На підготовчій стадії експерт знайомиться з постановою про призначення експертизи і надійшли матеріалами, оцінює їх з точки зору кількості і якості, достатності для експертного дослідження.
На аналітичної стадії проводиться роздільний аналіз досліджуваного тексту і зразків писемного мовлення особи, що перевіряється (ідентифікаційна експертиза). В результаті такого аналізу визначаються стиль письмового мовлення, властивості лексико-фразеологічних, синтаксичних і стилістичних навичок - рівень їх розвитку – і особливості. Якщо перевіряються осіб декілька, проводиться чітка диференціація мовних навичок кожної особи. Особливість діагностичного (класифікаційного) дослідження в автороведческой експертизі полягає в тому, що в цьому дослідженні немає перевірених осіб. Аналізу піддається досліджуваний текст. За ступенем і характером розвитку мовних навичок визначається групова належність автора.
На стадії порівняльного дослідження виявляються збігаються і різняться загальні та приватні ознаки мовних навичок, що відобразилися в досліджуваному тексті і зразках. У числі співпадаючих ознак виділяються, наприклад, такі: використання однотипних мовних структур для вираження східних думок, однотипної композиції фрагментів викладу, використання одних і тих же (або близьких) лексико-синтаксичних засобів при описі однотипних ситуацій, вживання одних і тих же (або близьких ) ввідних оборотів, питальних, безособових, підрядних речень, виділення слів за допомогою тих чи інших мовних або синтаксичних засобів і т. д. Порівняння по приватним ознаками не провадиться, якщо зразки письмової мови особи, що перевіряється мають більш низький ступінь виробленості мовних навичок, ніж досліджуваний текст. У всіх інших випадках порівняння приватних ознак у досліджуваному тексті і зразках писемного мовлення обов'язково.
Оцінка встановлених збігів і відмінностей виробляється на синтезує стадії, коли формується остаточний висновок. Проведення експертизи завершується складанням експертного висновку, який оформлюється в письмовій формі. Висновки експертизи повинні бути зрозумілі і не повинні містити формулювання, що допускають неоднозначне тлумачення.
У вітчизняній юридичній практиці є прецедент використання автороведческой експертизи розшифрованих результатів прослуховування телефонних переговорів. З її допомогою в суді доводили, що зафіксовані при спостереженні за злочинцями переговори дійсно вели підозрювані особи. Експертиза знадобилася, оскільки на момент використання результатів прослуховування оригінальні аудіозаписи вже були знищені, і залишилися тільки розшифровки.
Інші види експертиз:
21 листопада 2024 року
Вас может заинтересовать
Алименты
Все что касается алиментных обязанностей. Подробнее
Зразки документів у сімейних справах
Сімейні питання віднімають у подружжя дуже багато часу, грошей ісіл. Розлучення зазвичай, погане подія, а за ним як правило йде розділ майна подружжя та вирішення питання участі у вихованні дітей. Всі ці кроки вимагають звернення до судових органів, якщо сперечальники не знайшли спільної мови. Брак и семьяСпадщина і спадкоємці
Спадкування часто пов'язане з раптовими труднощами. Отримання спадщини за законом і заповітом розрізняється за своїм принципом. Приклади позовів, з проблем пов'язаних з суперечками спадкоємців. НаследствоЖитлові проблеми
Шаблон позовів у цівільніх справах, Щодо житловий пріміщень. Житлове право укладає право користування проживання володіння. Щодо задовольняють спалахує багато розбіжностей І суперечок. Помітна різніця Між приватним будинка І жітлової квартирою. З ціх же причин Бувають проблеми визначення порядку користування квартирою І по розділу особового рахунка. Зразки позовів допоможуть з'ясувати які сортаменту Вимоги слід вказуваті в судновому документі. Жилищное правоЗавдані збитки і її компенсація
Трапляється, що нашій власності завдають шкоди. Збиток може бути нематеріальний, матеріальний. Визначається це залежно від вини умислу, необережності. Залежно від ознак виникає обов'язок покрити заподіяну шкоду. І той, чиїм майну завдано шкоду мріє її відшкодування. Биті машини, збиток неповнолітнім та інше Возмещение вредаДТП
ДТП не відчувається приємним сюрпризом. Той хто проходив це подія підтримає це твердження. Але якщо це сталося, доведеться якось виходити з ситуації. Коли міліція оформила пояснення схеми виклики страховиків страхові документи іноді виникає вимога про додаткове відшкодування шкоди, і погіршенні зовнішнього вигляду ДТПТонкощі законів
Професори права повторювали, якщо мета прославитися кращим правознавцем, постійно стеж за законами. Або за статтями законодавства, написаними іншими фахівцями. НовостиПоследние комментарии
[18-05-2017 21:25] Елена Скажите пожалуйста я одинокая мать воспитываю трёх детей могу ли я получить ...
[17-05-2017 15:40] Владислав Якщо мій друг Максим (56 років) став інвалідом 2 групи, то може ...
[06-05-2017 18:18] Віктор Опанасович Мій батько прописаний та проживае в квартирі, власником якої є його дочка. ...
[25-04-2017 12:30] Адвокат Глава 86 СПАДКУВАННЯ ЗА ЗАКОНОМ Цивільного кодексу України ...
[25-04-2017 11:47] Евгений Подскажите ссылку на Закон, где указана именно такая трактовка "Родичами першого ступеня ...