Державна підтримка малого та середнього підприємництва

Державна підтримка малого та середнього підприємництва
19 квітня 2012 вступив в дію Закон України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва» (від 22.03.2012 р. № 4618-VI) (далі - Закон). Серед політиків, експертів і самих підприємців ходять неоднозначні висловлювання щодо доцільності прийняття даного закону в тому вигляді, в якому ми маємо. Однак, на нашу думку, прийняття цього закону - це все-таки крок вперед, незважаючи на наявність в ньому істотних мінусів.
Спробуємо частково розібратися, що ж нового приніс цей закон, які його недоліки і чого чекати малому і середньому бізнесу в найближчим часом.
Почнемо, мабуть, з позитивних моментів. Так, на сьогоднішній день, на законодавчому рівні визначені не тільки цілі та принципи державної політики в сфері розвитку малого та середнього підприємництва, а виписані й основні напрями. Серед даних напрямків слід виділити удосконалення і спрощення порядку ведення обліку з метою оподаткування, що сьогодні дуже актуально для малого та середнього бізнесу, забезпечення фінансової державної підтримки малих і середніх підприємств шляхом впровадження державних програм кредитування, надання гарантій для отримання кредитів, часткової компенсації процентних ставок; гарантування прав суб'єктів малого та середнього підприємництва під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; сприяння спрощенню дозвільних процедур та отримання документів дозвільного характеру.
Крім того, законодавець закріпив можливість надання державної підтримки не тільки суб'єктам малого та середнього підприємництва, а й об'єктів інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва, до яких відносяться: бізнес-центри, бізнес-інкубатори, науково-технологічні центри, фонди підтримки підприємництва, лізингові компанії, консультативні центри та ін
Згідно статті 15 зазначеного Закону, на законодавчому рівні закріплені види державної підтримки, які включають: фінансову, інформаційну, консультативну підтримку, в тому числі підтримку в сфері інновацій, науки і промислового виробництва , підтримку суб'єктів малого та середнього підприємництва, які здійснюють експортну діяльність, підтримку в сфері підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації управлінських кадрів і кадрів ведення бізнесу.
Серед окремих видів фінансової підтримки, яку планує надавати держава в особі своїх уповноважених органів, слід виділити: часткову компенсацію процентних ставок за кредитами, лізинговими та факторинговими платежах; надання гарантії та поруки за кредитами; надання кредитів (мікрокредитів) для створення та ведення бізнесу і т.п. (Ч. 2 ст. 16 Закону).
В цілому, основи і ідея самого Закону заслуговує похвали, але, нам здається, що він містить чимало і негативних моментів.
Так, на думку багатьох експертів, даний Закон носить декларативний характер. Але дозвольте не погодитися з тим, що це є негативним моментом. Адже Закон, по суті, встановлює основні напрямки, мету, принципи і кінцевий результат.
А ось механізм досягнення таких результатів повинен встановлюватися якісними нормативно-правовими (відомчими) актами. Саме відсутність останніх ми б і віднесли до негативних моментів, так як дійсно Закон діє, а реальних способів реалізації передбачених Законом механізмів фінансової державної підтримки не існує. Крім того, в Законі не досить чітко визначена компетенція органів влади в сфері підтримки малого і середнього підприємництва, не досить чітко виписані умови надання державної допомоги (в т. ч. надання кредитів, часткової компенсації процентних ставок і т.п.).
В таких умовах законодавчої неврегульованості наш малий та середній бізнес вимушено може бути втягнутий у корупційні схеми, пов'язані з можливістю отримання фінансової та іншої підтримки.
Крім того, законодавець не визначив чітких умов (наявності документів) отримання тієї чи іншої державної підтримки. Адже ми прекрасно знаємо, що якщо справа стосується держави, то бюрократичних зволікань не уникнути, наслідком чого може стати «величезний» і нереальний пакет документів, який потрібно буде подавати у відповідний компетентний орган, який «не поспішаючи» буде приймати рішення. Не хотілося б, щоб фінансова підтримка для суб'єктів малого та середнього бізнесу стала більш ускладненою, ніж отримання кредиту в будь-якому комерційному банку.
До негативних моментів цього Закону, як і багатьох інших, ми б віднесли окремі формулювання нормативного акта. Так, у тексті Закону досить часто простежується фраза, що держава «сприяє» в тому чи іншому питанні. Вибачте, кому воно сприяє?
Адже вище держави нікого і нічого немає, саме воно приймає конкретні стратегічні рішення і здійснює конкретні дії. Сприяти винні державі, але не держава комусь.
Одним з видів державної підтримки є консультативна підтримка. Звичайно ж, це позитивний момент. Але в Законі зовсім не зазначено, який же головний орган буде надавати і здійснювати цю консультативну підтримку, яку юридичну силу буде носити це консультативний висновок, чи не будуть ці висновки суперечити консультативних висновків, наприклад, податкових або митних органів.
Адже дуже багато прикладів, коли підприємство по одному і тому ж питанню має консультативний висновок Держкомпідприємництва та ДПС України, які діаметрально протилежні. Яким чином влаштовувати правової кастинг?
Резюмуючи вищесказане, вважаємо, що Закон, в цілому, є позитивним, однак повинен бути доопрацьований шляхом внесення в нього доповнень, а саме:
- визначити чіткий механізм і порядок отримання державної підтримки (фінансового характеру) з метою виключити можливість корупційних дій;
- визначити єдиний уповноважений державний орган не нижче статусу ДПС України, який буде надавати консультативну підтримку підприємництву, а його висновки не будуть суперечити висновкам фіскальних органів;
- визначити вид і ступінь відповідальності посадових осіб органів державної влади за порушення норм цього Закону.
АТ «Адвокатська фірма« ADVICE »
Адвокат Кулаков Віталій
.09 травня 2025 року
Вас может заинтересовать

Позови з сімейних проблем
Будь-хто хто зустрічався з сімейними проблемами знає, як скушно цим займатися і скільки нервів і грошей це віднімає. Непогано якщо знайдеться непоганий зразок заяви, який підходить під Вашу історію. Брак и семья
Спадщина і її розділ
Вступ у права успадкування часто проходить з несподіваними перешкодами. Отримання спадщини за заповітом і законом має відмінності за своїм принципом. Шаблони заяв, у справах пов'язаних з вступом у права успадкування. Наследство
Квартири та мешканці
Приклади заяв до суду з цивільних правовідносин, щодо житлових квартир. Житлове право включає в себе право володіння проживання користування. Щодо цього відомо чимало розбіжностей і суперечок. Законом визначено відмінна риса між державною і приватною квартирою. Тут же розпалюються суперечки по розділу особового рахунку та користуванні квартирою спільно. Шаблони позовних заяв допоможуть з'ясувати що саме потрібно писати в заяві до суду. Жилищное право
Відшкодування шкоди
Трапляється, що нам заподіюють шкоду. Шкода може бути нематеріальний, матеріальний. Це залежить від вини умислу, необережності. У залежності від цього настає обов'язок відшкодувати завдану шкоду. І кожен, чиїй власності завдано шкоду жадає її відшкодування. Відповідальність за неповнолітнього, тваринного та інше Возмещение вреда
Аварія на дорозі
Дорожньо транспортна пригода не буде приємним часом. Той хто проходив цю подію буде згоден з цим твердженням. Раз вже це сталося, кожен змушений якось вирішувати цю проблему. Коли міліція склала схеми пояснення виклики страховиків страхові документи як правило виникає вимога про повну компенсацію шкоди, і погіршенні товарного виду ДТППоследние комментарии
[18-05-2017 21:25] Елена Скажите пожалуйста я одинокая мать воспитываю трёх детей могу ли я получить ...
[17-05-2017 15:40] Владислав Якщо мій друг Максим (56 років) став інвалідом 2 групи, то може ...
[06-05-2017 18:18] Віктор Опанасович Мій батько прописаний та проживае в квартирі, власником якої є його дочка. ...
[25-04-2017 12:30] Адвокат Глава 86 СПАДКУВАННЯ ЗА ЗАКОНОМ Цивільного кодексу України ...
[25-04-2017 11:47] Евгений Подскажите ссылку на Закон, где указана именно такая трактовка "Родичами першого ступеня ...