Державна підтримка малого та середнього підприємництва
Державна підтримка малого та середнього підприємництва
19 квітня 2012 вступив в дію Закон України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва» (від 22.03.2012 р. № 4618-VI) (далі - Закон). Серед політиків, експертів і самих підприємців ходять неоднозначні висловлювання щодо доцільності прийняття даного закону в тому вигляді, в якому ми маємо. Однак, на нашу думку, прийняття цього закону - це все-таки крок вперед, незважаючи на наявність в ньому істотних мінусів.
Спробуємо частково розібратися, що ж нового приніс цей закон, які його недоліки і чого чекати малому і середньому бізнесу в найближчим часом.
Почнемо, мабуть, з позитивних моментів. Так, на сьогоднішній день, на законодавчому рівні визначені не тільки цілі та принципи державної політики в сфері розвитку малого та середнього підприємництва, а виписані й основні напрями. Серед даних напрямків слід виділити удосконалення і спрощення порядку ведення обліку з метою оподаткування, що сьогодні дуже актуально для малого та середнього бізнесу, забезпечення фінансової державної підтримки малих і середніх підприємств шляхом впровадження державних програм кредитування, надання гарантій для отримання кредитів, часткової компенсації процентних ставок; гарантування прав суб'єктів малого та середнього підприємництва під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; сприяння спрощенню дозвільних процедур та отримання документів дозвільного характеру.
Крім того, законодавець закріпив можливість надання державної підтримки не тільки суб'єктам малого та середнього підприємництва, а й об'єктів інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва, до яких відносяться: бізнес-центри, бізнес-інкубатори, науково-технологічні центри, фонди підтримки підприємництва, лізингові компанії, консультативні центри та ін
Згідно статті 15 зазначеного Закону, на законодавчому рівні закріплені види державної підтримки, які включають: фінансову, інформаційну, консультативну підтримку, в тому числі підтримку в сфері інновацій, науки і промислового виробництва , підтримку суб'єктів малого та середнього підприємництва, які здійснюють експортну діяльність, підтримку в сфері підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації управлінських кадрів і кадрів ведення бізнесу.
Серед окремих видів фінансової підтримки, яку планує надавати держава в особі своїх уповноважених органів, слід виділити: часткову компенсацію процентних ставок за кредитами, лізинговими та факторинговими платежах; надання гарантії та поруки за кредитами; надання кредитів (мікрокредитів) для створення та ведення бізнесу і т.п. (Ч. 2 ст. 16 Закону).
В цілому, основи і ідея самого Закону заслуговує похвали, але, нам здається, що він містить чимало і негативних моментів.
Так, на думку багатьох експертів, даний Закон носить декларативний характер. Але дозвольте не погодитися з тим, що це є негативним моментом. Адже Закон, по суті, встановлює основні напрямки, мету, принципи і кінцевий результат.
А ось механізм досягнення таких результатів повинен встановлюватися якісними нормативно-правовими (відомчими) актами. Саме відсутність останніх ми б і віднесли до негативних моментів, так як дійсно Закон діє, а реальних способів реалізації передбачених Законом механізмів фінансової державної підтримки не існує. Крім того, в Законі не досить чітко визначена компетенція органів влади в сфері підтримки малого і середнього підприємництва, не досить чітко виписані умови надання державної допомоги (в т. ч. надання кредитів, часткової компенсації процентних ставок і т.п.).
В таких умовах законодавчої неврегульованості наш малий та середній бізнес вимушено може бути втягнутий у корупційні схеми, пов'язані з можливістю отримання фінансової та іншої підтримки.
Крім того, законодавець не визначив чітких умов (наявності документів) отримання тієї чи іншої державної підтримки. Адже ми прекрасно знаємо, що якщо справа стосується держави, то бюрократичних зволікань не уникнути, наслідком чого може стати «величезний» і нереальний пакет документів, який потрібно буде подавати у відповідний компетентний орган, який «не поспішаючи» буде приймати рішення. Не хотілося б, щоб фінансова підтримка для суб'єктів малого та середнього бізнесу стала більш ускладненою, ніж отримання кредиту в будь-якому комерційному банку.
До негативних моментів цього Закону, як і багатьох інших, ми б віднесли окремі формулювання нормативного акта. Так, у тексті Закону досить часто простежується фраза, що держава «сприяє» в тому чи іншому питанні. Вибачте, кому воно сприяє?
Адже вище держави нікого і нічого немає, саме воно приймає конкретні стратегічні рішення і здійснює конкретні дії. Сприяти винні державі, але не держава комусь.
Одним з видів державної підтримки є консультативна підтримка. Звичайно ж, це позитивний момент. Але в Законі зовсім не зазначено, який же головний орган буде надавати і здійснювати цю консультативну підтримку, яку юридичну силу буде носити це консультативний висновок, чи не будуть ці висновки суперечити консультативних висновків, наприклад, податкових або митних органів.
Адже дуже багато прикладів, коли підприємство по одному і тому ж питанню має консультативний висновок Держкомпідприємництва та ДПС України, які діаметрально протилежні. Яким чином влаштовувати правової кастинг?
Резюмуючи вищесказане, вважаємо, що Закон, в цілому, є позитивним, однак повинен бути доопрацьований шляхом внесення в нього доповнень, а саме:
- визначити чіткий механізм і порядок отримання державної підтримки (фінансового характеру) з метою виключити можливість корупційних дій;
- визначити єдиний уповноважений державний орган не нижче статусу ДПС України, який буде надавати консультативну підтримку підприємництву, а його висновки не будуть суперечити висновкам фіскальних органів;
- визначити вид і ступінь відповідальності посадових осіб органів державної влади за порушення норм цього Закону.
АТ «Адвокатська фірма« ADVICE »
Адвокат Кулаков Віталій
.28 cічня 2025 року
Вас может заинтересовать
Алименты
Все что касается алиментных обязанностей. Подробнее
Документи з сімейних проблем
Кожен, хто стикався з сімейними неприємностями погодиться, як скушно цим займатися і скільки грошей і нервів це витягує. Непогано якщо поруч непоганий зразок необхідного документа, який підходить під Ваш випадок. Брак и семьяСпадщина і спадкоємці
Прийняття спадщини часто проходить з різними перешкодами. Прийняття спадщини за законом і заповітом має відмінності за своїм принципом. Приклади документів, по спорах пов'язаних з суперечками про поділ наслества. НаследствоЖитлові правовідносини
Шаблони позовів у цивільних правовідносин, щодо житла. Право на житло укладає право володіння користування проживання. Тут розгорається чимало розбіжностей і суперечок. Є відмінна риса між орендою та власністю. Тут же розпалюються позови по розділу особового рахунку та користування квартирою. Зразки заяв до суду допоможуть вивчити що саме потрібно писати в позовній заяві до суду. Жилищное правоШкода і її відшкодування
Буває, що нашій власності завдають шкоди. Шкода може бути матеріальний, нематеріальний. У залежності від вини бажання або небажання заподіяти шкоду. У залежності від обставин з'являється обов'язок відшкодувати завдану шкоду. І той, чиїм інтересам заподіяно шкоду хоче її компенсації. Відповідальність за неповнолітнього, тваринного та інше Возмещение вредаНеприємність на дорозі
Знищення особистого авто-одного не буде приємним часом. Той хто переживав цю подію погодиться з цим висловлюванням. Раз вже це сталося, доведеться якось вирішувати цю проблему. Коли складені виклики страховиків страхові документи пояснення схеми як правило виникає проблема про повну компенсацію шкоди, і моральної шкоди ДТПАналітичні огляди
У навчальному закладі наполягали, якщо думаєш закрекомендовать себе чудовим юристом, не перестаючи стеж за законодавством. Або за аналізом законотворчості, зробленими іншими науковими світилами. НовостиПоследние комментарии
[18-05-2017 21:25] Елена Скажите пожалуйста я одинокая мать воспитываю трёх детей могу ли я получить ...
[17-05-2017 15:40] Владислав Якщо мій друг Максим (56 років) став інвалідом 2 групи, то може ...
[06-05-2017 18:18] Віктор Опанасович Мій батько прописаний та проживае в квартирі, власником якої є його дочка. ...
[25-04-2017 12:30] Адвокат Глава 86 СПАДКУВАННЯ ЗА ЗАКОНОМ Цивільного кодексу України ...
[25-04-2017 11:47] Евгений Подскажите ссылку на Закон, где указана именно такая трактовка "Родичами першого ступеня ...